Hvordan rette opp i MVA-billaget

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
reelreplicas

Hvordan rette opp i MVA-billaget

Legg inn av reelreplicas » 25.06.2018 20:52

Hei,
takk for god hjelp så langt. Må bare si at jeg er skikkelig fornøyd med det nye BAS21. Det har kjempefint utseende, er funksjonelt og veldig intuitivt. :)

Da har jeg fått opp Åpningsbalanse fra 2018 og begynt å føre billagene mine fra 01.01.18. Ettersom jeg etterfører fra gamle BAS21 så har jeg en slags fasit å se etter.

...men jeg har visst dummet meg ut litt allerede så nå er det feil i MVA-billaget.

Det ble en feil i Åpningsbalansen så MVA som ble med fra i fjor (som ble direkteført inn på 2710 og 2700) ble det trukket MVA av (kode 1 og 3 henholdsvis). Så nå kom disse med på MVA-billaget for jan/feb. Hvordan får jeg rettet opp slik at de ikke kommer med på MVA billaget?

Jeg har også klart å føre MVA (kode 1) på et billag som ikke skulle ha det i januar som da også er med på MVA-billaget, og som jeg også skulle gjerne rettet på.

:) Kristina
chreide
Site Admin
Sted: Trondheim

Re: Hvordan rette opp i MVA-billaget

Legg inn av chreide » 25.06.2018 21:21

Så lenge perioden ikke er avsluttet kan du redigere bilagene. Du kan evt også føre korrigerende bilag.

Hvis du allerede har opprettet MVA-bilaget (MVA-melding) låses vel perioden for flere mva-relaterte føringer. Da er foreløpig eneste utvei å slette det bilaget. Da må du evt slette deg hele veien bakover siden kun siste bilagsnr i hver serie kan slettes.
reelreplicas

Legg inn av reelreplicas » 28.06.2018 19:37

Jeg har avsluttet periodene (1 og 2), men jeg har ikke trykket på "opprett billag" på MVA-meldingen. Og det er fullt mulig å låse opp perioden igjen, for det har jeg jo allerede gjort :)

Du sier jeg kan føre korrigerende bilag. Hvordan nøyaktig gjør jeg det? Summen i konto 2710 og 2700 er riktige. Problemet er at deler av Åpningsbalansen som ble ført i konto 2710 og 2700 er tatt med på MVA bilaget for jan/februar. Så hvilke konto skal jeg motposte for å få rettet dette opp?
Det gjelder post 9 og 14 i MVA-bilaget.

:) Kristina
chreide
Site Admin
Sted: Trondheim

Legg inn av chreide » 29.06.2018 13:32

Kan du ikke bare redigere bilaget med åpningsbalanse slik at det blir som du vil? Altså ta bort mva-kodene på de aktuelle linjene?

Hvis du skal korrigere med et eget bilag vil det vel bli å føre disse linjene motsatt av det som ble feil (altså med mva-koder og motsatt fortegn), og deretter legge inn beløpene igjen uten mva-kode.
reelreplicas

Legg inn av reelreplicas » 30.06.2018 10:08

Hihi, takk for svar og tolmodigheten.
Ja, det er det jeg kommer til å gjøre: Føre billagene i motsatt rekke følge på nytt. Det hjelper at jeg har skjønt litt mer av hvordan systemet fungerer ved at MVA-kode 3 føres automatisk inn i post 9 og MVA kode 1 inn i post 14 på MVA-billaget.

Takk igjen for hjelpen.
Er veldig fornøyd med programmet så langt!!!

-Kristina
Svar