Databaserelatert programfeil

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
sebastiankoranda
Innlegg: 2
Registrert: 01.03.2019 10:17

Databaserelatert programfeil

Legg inn av sebastiankoranda »

Etter å ha gjort endringer i forhold til nettplasseringen til databasen, får jeg bare opp en "programfeil"-dialogboks når jeg åpner programmet.

Slik ser errorloggen ut:

2019-03-01 10:10:40,251 - ERROR - [1.2.2] Traceback (most recent call last):
File "bas21.py", line 130, in __init__
File "bascore/baslib/dbutils.py", line 80, in connect_db
File "sqlalchemy/engine/__init__.py", line 431, in create_engine
File "sqlalchemy/engine/strategies.py", line 54, in create
File "sqlalchemy/engine/url.py", line 225, in make_url
File "sqlalchemy/engine/url.py", line 284, in _parse_rfc1738_args
File "sqlalchemy/engine/url.py", line 71, in __init__
ValueError: invalid literal for int() with base 10: ''

Ettersom at denne programfeilen forhindrer meg i å åpne programmet for å endre databaseinnstillinger, har jeg forsøkt å reinstallere BAS21. Som en macOS High Sierra bruker, må jeg forholde meg til Apples mangel på gode avinstalleringsløsninger, og jeg har derfor måttet forsøke å manuelt fjerne alle filer assosiert med BAS21 i systemet. Likevel har den forsøkte reinstallasjonen resultert i samme programfeil når jeg åpner programmet.

Den nå korrupterte databasetilkoblingen ligger altså tilsynelatende fortsatt i systemet, og jeg finner ingen måte å rette opp dette på.
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 309
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Databaserelatert programfeil

Legg inn av chreide »

Prøv siste versjon (1.2.3) som ligger ute nå. Den skal la deg få startet opp for å redigere parametrene selv om de er feil.
sebastiankoranda
Innlegg: 2
Registrert: 01.03.2019 10:17

Re: Databaserelatert programfeil

Legg inn av sebastiankoranda »

Takk for rask tilbakemelding! Jeg blir fortsatt presentert med samme programfeil-dialogboks, og programmet lukker seg uten at jeg kan endre parameterne, men jeg får nå en annen errormelding i loggen:

2019-03-02 01:30:37,195 - ERROR - [1.2.3] Traceback (most recent call last):
File "bas21.py", line 131, in __init__
File "bascore/baslib/dbutils.py", line 85, in connect_db
AttributeError: 'str' object has no attribute 'trim'

Jeg har også forsøkt med eldre versjoner, men da fikk jeg samme error-melding som med versjon 1.2.2.
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 309
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Databaserelatert programfeil

Legg inn av chreide »

Kan du prøve å laste ned 1.2.3 på nytt og installere over den gamle? dmg-fila som lå ute i et par timer i går kveld hadde et litt ugunstig installeringsscript.

Uansett: Databaseinnstillignene og selve databasen overlever en avinstallering. Hvis du bruker mac kan du ta en titt i mappa Library/Preferences og se om du ser en plist-fil som heter noe med bas21. Databaseinnstillignene ligger der. Det letteste er vel bare å slette den.
Svar