En data plassering i skyen.

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
nicolaus
Innlegg: 3
Registrert: 23.06.2018 11:59

En data plassering i skyen.

Legg inn av nicolaus »

Hei folkens.

Jeg har økonomien i en liten velforening.
Det er snart tid for å gi stafettpinnen til ny ansvarlig.

I den forbindelse ønsker jeg å plassere databasen på en fellesplass.
Hvordan gjøres dette ?

Vennlig hilsen
Ove
Thomas
Innlegg: 13
Registrert: 27.05.2018 22:17

Re: En data plassering i skyen.

Legg inn av Thomas »

Du kan hvor som helst opprette en PostgreSQL eller MySQL/MariaDB i skyen. I BAS21 login-vinduet går du til Database-fanen for å fylle inn tilkoblingsinformasjonen, så skal du være oppe å gå. Et moment i forskjellige skyløsninger er at det kan være at databasen ligger bak en firewall. Det kan hende du må åpne opp for IPene som skal ha tilgang.

Jeg prøvde en PostgreSQL på Azure, men syns det gikk veldig tregt. Derfor kjører jeg nå lokal database og tar backup av den med jevne mellomrom.

Hvis du ikke vet hvilken databasetype du skal velge, er ihvertfall min preferanse MariaDB.

Merk også at det er krav til at regnskapsdata skal oppbevares i Norge med mindre man får dispensasjon til å lagre det andre steder. Det kan se ut som det er i orden å midlertidig lagre dataene i utlandet, så lenge backup av regnskapet blir permanent lagret på norsk server. Ta en titt på f. eks. dette blogg-innlegget: http://blogg.pwc.no/skattebloggen/regns ... er-det-lov
webdraft
Innlegg: 12
Registrert: 13.01.2019 00:14

Re: En data plassering i skyen.

Legg inn av webdraft »

Hei,

Jeg er en helt ny bruker og vil teste ut systemet.

For det første finner jeg ikke en en manual for opplæring i systemet. Det skal visstnok finnes en PDF-fil et sted, men jeg finner det ikke. Kan du gi meg en link til dette PDF-dokumentet?

For det andre og det viktigste: Hvordan kobler man seg til en ekstern MySQL database i skyen. Jeg er en enkeltbruker (bruker gratisversjonen), men vil ha tilgang til systemet fra flere datamaskiner. Står dette beskrevet i manualen et sted?

Mvh
Per
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: En data plassering i skyen.

Legg inn av chreide »

Manual er det nok dårlig med ennå. PDF-en du sikter til gjelder nok den gamle generasjonen BAS21. Den nye genrasjonen mangler forløpig samme tyngde på veiledning. Både ny manual og videoer er under produksjon. Nye BAS21 er derimot mye mer selvforklarende enn den gamle, så folk har kommet godt i gang uten støttehjul.

Når det gjelder database i skya så setter du opp dette i login-dialogen ved oppstart. Klikk database-fanen, velg mysql/mariadb og fyll ut resten. En tom databsen må finnes først. BAS21 lager tabellene den trenger selv på første oppstart.
webdraft
Innlegg: 12
Registrert: 13.01.2019 00:14

Re: En data plassering i skyen.

Legg inn av webdraft »

Takk for raskt svar, det må jeg si.

Fikk svaret jeg trengte: En tom db så ordner BAS21 tabellene.

Helt topp.

Når starter nettkursene?

Per
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: En data plassering i skyen.

Legg inn av chreide »

I første omgang skal vi ferdigstille en brukermanual som forklarer prinsipper og funkjsonalitet. Det skrives på denne i ledige stunder, men det kan nok drøye noen få uker ennå (BAS21 er stort sett fritidssyssel/hobby for oss som jobber ned det). Så blir det også noen videoer som demonstrerer bruken på sentrale ting men jeg er usikker på status på disse.

Rene nettkurs med leksjoner om regnskap osv som vi hadde tidligere tviler jeg på at kommer tilbake i samme form. Men mye av matriellet fra de gamle kursene kan nok dukke opp. De trenger uansett en del fornying.
nicolaus
Innlegg: 3
Registrert: 23.06.2018 11:59

Re: En data plassering i skyen.

Legg inn av nicolaus »

Hei. Takk.
Jeg la UwAmp på en minnepinne, hvor MySQL er installer.
http://www.uwamp.com/en/
Deretter etablerte jeg en MySQL database og refererte til denne i BAS21.
Det fungerer fint.

Nå kan jeg overrekke regnskapet til neste kasserer på en minnepinne.
Så er det bare å ha backup av hele minnepinnen i tilfelle.

Mvh Ove
Svar