Registrere en kontant innbetaling (hentet fra gammelt forum)

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
yngve.skog@gmail.com
Innlegg: 51
Registrert: 07.05.2018 16:28

Registrere en kontant innbetaling (hentet fra gammelt forum)

Legg inn av yngve.skog@gmail.com »

Jeg tok meg den frihet å flytte et innlegg fra det gamle forumet. Jeg laget først en Ordre/Faktura og så forsøkte jeg å registrere en kontant innbetaling med Debet Kontanter og Kredit Inntekskonto. Det gikk fint, men i Fakturajournal blir den liggende som Ikke betalt. Hvor er det jeg gjør feil?
Vedlegg
Screen Shot 05-14-18 at 12.16 PM.PNG
Screen Shot 05-14-18 at 12.16 PM.PNG (6.75 kiB) Vist 4161 ganger
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Registrere en kontant innbetaling (hentet fra gammelt forum)

Legg inn av chreide »

Det kommer litt an på hvordan du registrerte betalingen. Dersom du bare laget et bilag fra "scratch" så blir bokføringen riktig, men programmet vet ikke hvilket bilag (faktura i dette tilfellet) den skal krysse med, og derfor blir den liggende med status ikke betalt. Du kan krysse manuelt under saldoliste/kryssing for å fikse det.

Hvis du velger "registrer betaling" enten med høyreklikk i fakturajournalen eller inne på ordren vil du få med denne referansen gratis. Et annet triks for å gjøre det samme er å bare starte på et nytt bilag men skrive /fakturanummer i beløpsfeltet (f.eks /1000020). Da vil den få til kryssingen og finne beløp selv. I bilagsvinduet er det et info-felt oppe til høyre som viser evt bilag den krysser med. Ved kontant betaling trenger du i alle tilfeller å bytte fra konto 1920 til 1910 på den ene linja.
yngve.skog@gmail.com
Innlegg: 51
Registrert: 07.05.2018 16:28

Re: Registrere en kontant innbetaling (hentet fra gammelt forum)

Legg inn av yngve.skog@gmail.com »

Jeg høyreklikket i Fakturajournalen og valgte registrer betaling. Da så jeg, som du sier, fakturanummeret oppe i høyre hjørne. Jeg valgte Bank og endret kontonummeret fra 1920 til 1910. Dette har hele tiden fungert når innbetaling har kommet i banken, men når jeg altså skal gjøre det samme med kontanter, får jeg det ikke til. Fakturaen blir liggende som ubetalt
yngve.skog@gmail.com
Innlegg: 51
Registrert: 07.05.2018 16:28

Re: Registrere en kontant innbetaling (hentet fra gammelt forum)

Legg inn av yngve.skog@gmail.com »

yngve.skog@gmail.com skrev: 14.05.2018 16:27 Jeg valgte Bank og endret kontonummeret fra 1920 til 1910. Dette har hele tiden fungert når innbetaling har kommet i banken, men når jeg altså skal gjøre det samme med kontanter, får jeg det ikke til. Fakturaen blir liggende som ubetalt
Må selvfølgelig velge Utgående Faktura og ikke Bank :oops:
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Registrere en kontant innbetaling (hentet fra gammelt forum)

Legg inn av chreide »

Hvis det er bilagstype og betalingen du snakker om er det ikke en "utgående faktura", men nettopp "Bank".
yngve.skog@gmail.com
Innlegg: 51
Registrert: 07.05.2018 16:28

Re: Registrere en kontant innbetaling (hentet fra gammelt forum)

Legg inn av yngve.skog@gmail.com »

Da ble den liggende som ubetalt
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Registrere en kontant innbetaling (hentet fra gammelt forum)

Legg inn av chreide »

Det er litt rart da bilagstypen skal ha lite å si for akkurat dette. Er "det du krysser med" en vanlig faktura? Altså et UF bilag?
Jeg skal uansett ta en titt under panseret på dette...
yngve.skog@gmail.com
Innlegg: 51
Registrert: 07.05.2018 16:28

Re: Registrere en kontant innbetaling (hentet fra gammelt forum)

Legg inn av yngve.skog@gmail.com »

Ja, tror det... Jeg starter med Ny Ordre/faktura som blir fakturert ved lagring.
Svar