Bas21-2 beta35, linux:
Jeg sendte i fjor 2 fakturaer til en kunde. Begge ble betalt, og det finnes posteringer som viser både faktura-registreringene og betalingene. Balanse er korrekt.
Likevel kommer siste faktura opp som Ikke betalt. Jeg mener begge innbetalingene ble håndtert på samme måte og forstår ikke hvorfor kun den siste ble feil.
Ser jeg på postering type UF av siste faktura er feltet "Relasjoner" blankt, mens den korrekte fakturaen peker på innbetalings-posteringen.
Tilsvarende for innbetalingsposteringen peker relasjonen på Åpningsbalanse (bilag) for en bankkonto fra 2022. Bankkontoen er ikke den kreditert i innbetalingsbilaget.
Dette er feil, og jeg har ingen forklaring på hvorfor dette har oppstått.
Jeg klarer ikke å få gjort om dette.
Prøver jeg "Saldoliste kryssing" finner jeg under kunden bilaget til fakturaen men ikke innbetalingsbilaget. Har verifisert at kundenr /konto er korrekt i begge bilag
Reskontroliste for kunde har inngående og utgående saldo = 0, så vi har ikke noe utestående fordring.Innbetalingen er følgelig ført og motregnet mot kunde korrekt.
Hvordan får jeg slettet eller redigert kryssingen? Kan jeg slette og registrere betaling på nytt? I verste fall, hvilken tabell/kolonne i db må endres for å fixe relasjonen?
Feil kryssing ved betaling av faktura
Re: Feil kryssing ved betaling av faktura
Identifiserte involverte posteringslinjer i tabell "postering_linje" og redigerte kolonne "motpostering_linje_id" i tabellen "postering_kryssing".
"postering_linje_d" for innbetalingen fra kunde skal ha "motpost_linje_id" for kunde-konto-linja i faktura-posteringen .
Dette ser ut til å fixe problemet.
"postering_linje_d" for innbetalingen fra kunde skal ha "motpost_linje_id" for kunde-konto-linja i faktura-posteringen .
Dette ser ut til å fixe problemet.