Postering av utlegg for kunde til viderefakturering
-
Postering av utlegg for kunde til viderefakturering
Hei! Noen som har et praktisk eksempel på en postering av et utlegg for kunde uten påslag, og hvordan jeg kan viderefakturere dette utlegget på en faktura sammen med den jobben jeg har gjort?
Re: Postering av utlegg for kunde til viderefakturering
Jeg er ikke proff, men jeg har gjort det samme flere ganger.
Opprett en vare som heter UTLEGG, uten pris. Så fakturerer du denne og fyller ut prisen. Så kan du legge til flere fakturalinjer.
Hilsen Svein
Opprett en vare som heter UTLEGG, uten pris. Så fakturerer du denne og fyller ut prisen. Så kan du legge til flere fakturalinjer.
Hilsen Svein
-
Takk for svar Svein!
Fakturerer du det så med bruttobeløpet på utlegget + MVA til kunden?
Fakturerer du det så med bruttobeløpet på utlegget + MVA til kunden?
Hvis du beregner MVA må du fakturere med det nettobeløpet du kjøpte for. Ellers tar du jo 25 % avanse.
Svein
Svein
-
Logisk
Men hvis man gjør det på denne måten, altså fører utlegg som en vare, da kan jo egen omsetning bli kunstig høy. Ikke at det har noen praktisk betydning, men jeg liker å se på regnskapet som et historisk dokument og hvis man da gjennom et liv ser over hovedtallene og man har noen år hvor man har hatt store utlegg, kan man jo få et feil inntrykk av hvordan driften har vært hvis man ikke går inn og ser på detaljene da. Så hvordan blir det hvis man i stedet fører utlegg som en kortsiktig fordring? (Disclaimer: ta høyde for at jeg er en noob i regnskapsføring)