Bug i fakturajournal etter import til v2

Diskusjoner rundt videre utvikling av BAS21
Svar
oyvjel

Bug i fakturajournal etter import til v2

Legg inn av oyvjel »

Versjon 2.0.0.beta29

Problem:
Fakturajournal, 1 faktura har status "Betalt (overbetalt)". Restbeløp = -Beløp. det skulle vært 0.
Forøvrig er det registrert 44 fakturaer som alle skulle ha status "Betalt" og restbeløp 0. Det er kun 1 faktura som er feil.Feilen fremkommer ikke på "Utskrift", der ser alt OK ut.

Prosess som ledet opp til dette:
Ordre, Fakturaer og innbetalinger var registrert i versjon 1.74. Her var fakturajournalen korrekt.

Jeg eksporterte -.b21 fil og importerte i nyopprettet v2.0 database. Feilen framkommer da i fakturajournal. Tilsynelatende er resten av regnskapet OK. Balanse er lik i begge versjoner.

Feilsøking:
Eneste avviket jeg har funnet som skiller problemfakturaen fra de andre er at innbetaling ble registrert i samme postering som innbetaling av en annen faktura slik:

Konto
1920 Bank Overføring Vipps 1179.00
1500 Kunde_1_OK Innbetaling faktura nr xxx -600.00
1500 Kunde_feil Innbetaling faktura yyy -600.00
7770 Bank og kortgebyrer Gebyr Vipps 21.00
SUM 0

De øvrige innbetalingene er registrert med kun 1 innbetaling pr postering. Status for kunde 1 er korrekt, kun kunde_feil rapporteres som dobbeltbetalt.

Kan jeg gå ut fra at dette kun er en rapportfeil og at database og regnskap forøvrig er korrekt. I så fall kan jeg overse feilen, registrere nye posteringer og regne med at dette fixes i neste beta.

Mvh
Øyvind
Svar