ENK med svært få fakturaer.

Generelt om regnskapsføring
Svar
Espa
Innlegg: 1
Registrert: 06.05.2023 16:00

ENK med svært få fakturaer.

Legg inn av Espa »

Hei, jeg snakker ikke norsk, så jeg bruker tolk. Beklager eventuelle feil.

Jeg trenger hjelp, som jeg antar burde være lett å løse, men det er vanskelig å kontakte og få raske svar fra Skatteetaten. Jeg håper de kan oppklare dem for meg her.

1) Jeg kommer til å opprette et ENK for å gjøre småjobber fra Norge, der jeg bor, for et land i eurosonen.

2) Volumet vil være mye mindre enn 50 000 NOK.

3) Totalt antall fakturaer: 5 eller 6 fakturaer per år.

4) Alle fakturaene mine vil være i euro.

5) Utgiftsfakturaer vil også være i EUR. Det er én utgiftsfaktura for hver inntektsfaktura, og de er alle produsert i det aktuelle landet i eurosonen.

6) Fakturaene inkluderer ikke merverdiavgift.

-----------------------------------------------
Jeg pleide å gjøre dette i hjemlandet mitt og hadde ikke noe problem, siden det bare var noen få fakturaer og jeg genererte dem selv ved hjelp av en Word/Excel-mal.

Men her i Norge ser jeg at jeg ifølge denne siden har et problem:
https://www.altinn.no/starte-og-drive/r ... mentasjon/

må jeg bruke et regnskapsprogram! Jeg synes dette er forbløffende når det er et så lite volum av fakturaer som jeg kunne gjøre "for hånd" med Word.

Jeg har et spørsmål:

1) Kan jeg gjøre fakturaene for hånd i dette tilfellet? Jeg vet allerede at jeg må omregne EUR til NOK i henhold til fakturadato.

2) Hvilke alternativer har jeg? Kan BAS21 fungere for meg?

--------------------------------------------
En annen ting jeg trenger å vite er følgende:

Hvis jeg har et ENK, kan jeg ha en bankkonto i mitt navn for utgiftene og inntektene til ENK, eller er det obligatorisk å ha en bankkonto i ENK-enkeltpersonforetakets navn?

Jeg må ha en EUR-konto i landet mitt slik at kundene mine kan betale fakturaene mine der, og utgiftene mine i EUR blir også belastet denne kontoen. Jeg hadde allerede en slik konto da jeg jobbet der, og da var alt enklere. Kan den fungere for meg, eller må jeg åpne en ny?

Dessuten har jeg allerede en bankkonto i Norge for personlige forhold, men jeg vet ikke om jeg må åpne en ny for ENK eller om jeg kan bruke denne.


På forhånd takk.
Svar