Hvordan rette opp i MVA-billaget

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
reelreplicas
Innlegg: 14
Registrert: 24.05.2018 19:11

Hvordan rette opp i MVA-billaget

Legg inn av reelreplicas »

Hei,
takk for god hjelp så langt. Må bare si at jeg er skikkelig fornøyd med det nye BAS21. Det har kjempefint utseende, er funksjonelt og veldig intuitivt. :)

Da har jeg fått opp Åpningsbalanse fra 2018 og begynt å føre billagene mine fra 01.01.18. Ettersom jeg etterfører fra gamle BAS21 så har jeg en slags fasit å se etter.

...men jeg har visst dummet meg ut litt allerede så nå er det feil i MVA-billaget.

Det ble en feil i Åpningsbalansen så MVA som ble med fra i fjor (som ble direkteført inn på 2710 og 2700) ble det trukket MVA av (kode 1 og 3 henholdsvis). Så nå kom disse med på MVA-billaget for jan/feb. Hvordan får jeg rettet opp slik at de ikke kommer med på MVA billaget?

Jeg har også klart å føre MVA (kode 1) på et billag som ikke skulle ha det i januar som da også er med på MVA-billaget, og som jeg også skulle gjerne rettet på.

:) Kristina
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Hvordan rette opp i MVA-billaget

Legg inn av chreide »

Så lenge perioden ikke er avsluttet kan du redigere bilagene. Du kan evt også føre korrigerende bilag.

Hvis du allerede har opprettet MVA-bilaget (MVA-melding) låses vel perioden for flere mva-relaterte føringer. Da er foreløpig eneste utvei å slette det bilaget. Da må du evt slette deg hele veien bakover siden kun siste bilagsnr i hver serie kan slettes.
reelreplicas
Innlegg: 14
Registrert: 24.05.2018 19:11

Re: Hvordan rette opp i MVA-billaget

Legg inn av reelreplicas »

Jeg har avsluttet periodene (1 og 2), men jeg har ikke trykket på "opprett billag" på MVA-meldingen. Og det er fullt mulig å låse opp perioden igjen, for det har jeg jo allerede gjort :)

Du sier jeg kan føre korrigerende bilag. Hvordan nøyaktig gjør jeg det? Summen i konto 2710 og 2700 er riktige. Problemet er at deler av Åpningsbalansen som ble ført i konto 2710 og 2700 er tatt med på MVA bilaget for jan/februar. Så hvilke konto skal jeg motposte for å få rettet dette opp?
Det gjelder post 9 og 14 i MVA-bilaget.

:) Kristina
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Hvordan rette opp i MVA-billaget

Legg inn av chreide »

Kan du ikke bare redigere bilaget med åpningsbalanse slik at det blir som du vil? Altså ta bort mva-kodene på de aktuelle linjene?

Hvis du skal korrigere med et eget bilag vil det vel bli å føre disse linjene motsatt av det som ble feil (altså med mva-koder og motsatt fortegn), og deretter legge inn beløpene igjen uten mva-kode.
reelreplicas
Innlegg: 14
Registrert: 24.05.2018 19:11

Re: Hvordan rette opp i MVA-billaget

Legg inn av reelreplicas »

Hihi, takk for svar og tolmodigheten.
Ja, det er det jeg kommer til å gjøre: Føre billagene i motsatt rekke følge på nytt. Det hjelper at jeg har skjønt litt mer av hvordan systemet fungerer ved at MVA-kode 3 føres automatisk inn i post 9 og MVA kode 1 inn i post 14 på MVA-billaget.

Takk igjen for hjelpen.
Er veldig fornøyd med programmet så langt!!!

-Kristina
Thomas
Innlegg: 13
Registrert: 27.05.2018 22:17

Re: Hvordan rette opp i MVA-billaget

Legg inn av Thomas »

Jeg har samme problemstilling.

Jeg har opprettet MVA-bilag, men trenger å sende inn korrigert MVA-melding for perioder tidligere i år. Har derfor åpnet periodene og ønsker å opprette bilagene på nytt. Prøvde å reversere MVA-bilagene, men får ikke mulighet til å opprette nytt. Ser også ut til at det er en bug med tanke på å slette meg nedover i bilagene også. Får ikke opp feilmeldingen i feillogg, men se screenshot av feilmelding når jeg trykker ja til å slette det nyeste bilaget:

Feilmelding-slett-bilag.PNG
Feilmelding-slett-bilag.PNG (16.83 kiB) Vist 3887 ganger
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Hvordan rette opp i MVA-billaget

Legg inn av chreide »

Kan se ut som et problem med å slette bilag som er en mva-melding ja. Skal være en enkel fiks på det. Når jeg kommer meg hjem fra ferie til helga skal jeg forberede en ny versjon med flere småfikser som er gjort gjennom sommeren. Skal få fikset dette i den oppdateringen. Kommer mest sannsynlig uti neste uke.
Thomas
Innlegg: 13
Registrert: 27.05.2018 22:17

Re: Hvordan rette opp i MVA-billaget

Legg inn av Thomas »

Flott!

Hvordan ville du gjort det med mva-meldingen i problemstillingen at man må korrigere og sende på nytt? Har mange andre bilag som er laget etter det, så å slette meg bakover er ikke en god løsning.

Min logikk ville vært at man kunne reversere mva-bilaget, føre de nye bilagene på perioden man har reversert for så å opprette et nytt bilag fra mva-melding-visningen (per nå er knappen for å opprette bilag grået ut selv om mva-bilaget er reversert).
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Hvordan rette opp i MVA-billaget

Legg inn av chreide »

Faktisk holder jeg på å lage en løsning for korrigert melding og tilleggsmelding, men har igjen litt arbeid på det.
På kort sikt er vel reversering et bedre alternativ ja, men reverseringen greier ikke pr i dag å "låse opp" mva-meldingen. Men det skal jeg ihvertfall fikse i neste oppdatering.
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Hvordan rette opp i MVA-billaget

Legg inn av chreide »

Siste versjon har nå en fiks for dette med mva-meldingen. Hvis du sletter bilaget slettes også nå mva-meldingen. Hvis du reverserer bilaget får du spørsmål om du vil slette mva-meldingen.
Svar