Jeg driver et lite bakeri som i år vil omsette for mindre enn 50 000 kr. Enkeltpersonsforetaket er således ikke mva-pliktig og heller ikke bokføringspliktig. Frem til nå, har jeg trodd at jeg måtte sende faktura ved hver bestilling siden kundene forhåndsbestiller på internett. Jeg har nå forstått at siden kundene betaler med Vipps eller kort ved henting, anses dette som kontantsalg og faktura er ikke nødvendig. Det har virket rart å sende en faktura for et surdeigsbrød

Nå vil jeg slutte å sende faktura, men hvordan bokfører jeg da salgene? Er det nok å bokføre totaloppgjøret ved hver utbetaling fra Vipps og Zettle som innskudd i bank og gebyrer? Hvordan skiller jeg betaling for varer og tips - og er det nødvendig å skille dem -- de er jo inntekter alle sammen.
Jeg trenger ikke følge kassaloven, så bruker gratisversjonen av Zettle appen til å lage/sende kvitteringer for hvert salg. Jeg kan ikke hente ut Z-rapporter siden jeg ikke abonnerer på den tjenesten.
På forhånd, takk!