Bokføring av faktura

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
knukon
Innlegg: 3
Registrert: 19.11.2018 03:29

Bokføring av faktura

Legg inn av knukon »

Hei, jeg bruker nye BAS21 for første gang og nå står jeg fast. Jeg får bokført en faktura/innbetaling som utkast (ikke bokført i bilagsjournal, se vedlegg 1) men med en gang jeg dobbeltklikker for å få bokført får jeg feilmeldingene i vedlegg 2. Hva gjør jeg galt?

Mvh Knut Håkon
Vedlegg
Vedlegg 1
Vedlegg 1
Bilagsjournal.jpg (132.26 kiB) Vist 3081 ganger
Vedlegg 2
Vedlegg 2
Feillogg.jpg (135.18 kiB) Vist 3081 ganger
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Bokføring av faktura

Legg inn av chreide »

Jeg skal se på problemet.
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Bokføring av faktura

Legg inn av chreide »

Fra skjermbildet kan det se ut som om det er ført en inngående faktura inkl betaling som så er lagret som kladd.
Jeg ser selv at jeg får denne feilen dersom jeg dobbeltklikker på betalings-bilaget, men at alt virker ok dersom jeg gjør det samme på faktura-bilaget. Er det også slik hos deg?

Uansett skal du kunne høyreklikke hvert bilag og velge "Rediger". Muligens åpnes bilaget da i vanlig bilagsmodus men der kan man uansett bokføre det.

En fiks for det jeg opplevde (og forhåpentligvis du) kommer i neste oppdatering
knukon
Innlegg: 3
Registrert: 19.11.2018 03:29

Re: Bokføring av faktura

Legg inn av knukon »

Hei og takk for svar!
Jeg lagret den som utkast fordi alle forsøk på å lagre/bokføre endte med feilmelding.
Jeg fikk også åpnet betalingsbilaget ved dobbeltklikk men forsøket på å lagre/bokføre endte i dette skjermbildet:
Feilmelding
Feilmelding
Førsøk bokføring bankbilag.jpg (215.03 kiB) Vist 3066 ganger
Som du ser har det dukket opp ett bilagsnummer (1017) men lengre ned står bilaget som "ikke bokført". Tilhørende feillogg lyder som følger:
Skjermbilde
Skjermbilde
Feilmelding fb.jpg (183.84 kiB) Vist 3066 ganger
Forsøk på å lagre/bokføre betalingsbilaget via høyreklikk-rediger gir akkurat samme skjermbilde og feilmelding som over.

Nå har jeg kanskje gjort en stor feil når jeg "overførte" tallene fra gamle BAS21 til nye - jeg førte inn summene på de enkelte kontoene som "Retting", jeg ser jo at jeg skulle brukt "Åpningsbalanse" som beskrevet under ofte stilte spørsmål i veiledningen.
"Hvordan legger jeg inn åpningsbalanse
Åpningsbalansen legger du inn som et ganske vanlig bilag. Bruk bilagstypen åpningsbalanse. Merk at BAS21 foreløpig ikke kan legge en åpningsbalanse inn i IB for en gitt periode. Dersom du vil legge inn åpningsbalansen som IB for et år er det beste å legge inn åpningsbalansen på slutten av foregående år."


I bilagsjournalen blir i hvert fall "SUM" på overførte kontoer stående med rødt siden overføringene naturlig nok ikke har noen motpost. Det gjelder poster som egenkapital, udekket tap, ikke nedskrevne anleggsmidler leverandørgjeld, bankkonto osv. Hvis det er årsaken må jeg vel bare begynne på nytt...

Det har gått helt fint å føre "Bank" bilag direkte, det er når jeg prøver å bruke "Innkommende Faktura" problemene oppstår. Det begynner med følgende skjermbilde:
Førsøk bokføring IF.jpg
Førsøk bokføring IF.jpg (140.5 kiB) Vist 3066 ganger
Hva betyr det røde utropstegnet som kommer opp ved siden av "2400 Leverandørgjeld"? (PS: Det hadde vært kjekt om det dukket opp en forklaring når man "hovrer" over utropstegnet med musen...) I denne rubrikken legger jeg inn kontonummeret til leverandøren, i dette tilfelle IF skadeforsikring. Deretter legger jeg inn forsikringskontoen som motpost og alt ser helt fint ut helt til jeg trykker "lagre/bokfør" og får feilen som beskrevet over. Dette gjelder uansett om jeg prøver å føre Ink.Faktura og Bank hver for seg eller om jeg prøver å gjøre det i en operasjon...

Ett lite tilleggsspørsmål - er det bare meg som kun får lagt til jpg. vedlegg her i forumet? Det funker verken med docx. eller pdf., litt tungvint å måtte konvertere alt til jpg...

Mvh Knut Håkon
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Bokføring av faktura

Legg inn av chreide »

Jeg har tatt en lite dypdykk i koden og jeg kan ikke forstå annet enn at programmet har problemer med leverandørkontoen. Eller rettere sagt - det er problemer med å "klassifisere" konto 640004 som en leverandørkonto. Kan det være at du har endret på "fra-til" for leverandørnummer etter at du har opprettet levernadøren? I dagens BAS21 er alle leverandørnummer faktiske "underkonti" på konto 2400, og fra-til for disse kontiene er det samme som leverandørnummer. Grunnen til feilen du opplever er at programmet sliter med å finne bilagslinjen med et kontonummer innenfor rammene av leverandørnummer.

Btw tillater ikke BAS21 (ennå ihvertfall) direkteposteringer på en samlekonto. 2400 er en samlekonto (ref det jeg fortalte over). Derfor står den et utropstegn som en advarsel der. Enig i at et tooltip kunne vært nyttig.

Jeg kan også ta en titt i selve databasen din for å lete frem problemet om ønskelig. Det er filen "bas21.db". https://hjelp.bas21.no/faq.html#hvor-li ... abasefilen
Du kan sende den til meg på support@bas21.no
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 42
Registrert: 04.11.2019 17:23

Re: Bokføring av faktura

Legg inn av tor2502 »

Btw tillater ikke BAS21 (ennå ihvertfall) direkteposteringer på en samlekonto. 2400 er en samlekonto (ref det jeg fortalte over). Derfor står den et utropstegn som en advarsel der. Enig i at et tooltip kunne vært nyttig.
BAS21 må aldri tillate direkteposteringer på samlekonto.
___________________
Tor2502
Mac OSX ver. 12.6.1 Monterey
"Regnskap/lønn/årsoppgjør i 30år, derav eget byrå i 11år"
jobber hjemmefra , all bilagshåndtering skjer elektronisk på dropbox.
knukon
Innlegg: 3
Registrert: 19.11.2018 03:29

Re: Bokføring av faktura

Legg inn av knukon »

Hei!
Jeg er dypt imponert - med en gang jeg så svaret ditt ringte det en bjelle. Da jeg begynte å sette meg inn i programmet (for 6 mnd sider) la jeg inn kunder og leverandører fra gamle BAS21. For å få brukt de samme kontonumrene jeg hadde tidligere endret jeg til-fra innstillingen for leverandørkontonummer - og så glemte jeg selvsagt å endre tilbake. :| Så jeg hadde satt leverandørkontoer fra 640050-699999. Da er det ikke rart det ble krasj når IF skadeforsikring har leverandørkonto 640004... :roll:
Med en gang jeg rettet opp dette gikk alt som smurt!
Tusen takk for fantastisk hjelp, ser du bor i Trondheim du også, jeg spanderer gjerne en øl når koronaen er over! :D
PS: Når det gjelder utropstegnet skjønte jeg vel egentlig at det var ett varsel om at dette var en samlekonto og at man måtte legge inn riktig leverandørkonto, noe jeg også gjorde...
Ellers så hadde jo vært en drøm om programmet i dette tilfelle hadde kommet opp med ett feilvarsel, for eksempel "Ugyldig leverandørkonto" men jeg skjønner jo at det er programeringstekniske utfordringer med å skulle ta høyde for alle slags idiotiske brukerfeil...
Ett (forhåpentligvis) siste spørsmål - tror du det har noen praktisk betydning at jeg la inn åpningsbalansen ved bruk av "Retting" i stedet for "Åpningsbalanse"? Må jeg starte på nytt er det best å gjøre det før jeg legger inn alle bilagene...
Igjen, tusen takk!

Mvh Knut Håkon Martinsen
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Bokføring av faktura

Legg inn av chreide »

Bra at du fant ut av det!
Det går helt greit at du har brukt bilagstype retting, så du trenger ikke å gjøre noe på nytt.
Svar