Flere bankkontoer

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
ezeefix
Innlegg: 6
Registrert: 27.07.2020 23:31

Flere bankkontoer

Legg inn av ezeefix »

Hei,

Først og fremst, takk for det som ser ut til å bli et kjempeverktøy for de som starter i det små og ikke ønsker månedlige utgifter til SaaS løsninger på nett.

Spørsmål:
Under Innstillinger->Selskap->Bank er det kun mulig å legge inn en bankkonto. Er det planer om å støtte flere bankkonto ?

Jeg har opprettet egen bankkonto for mitt ENK men har en rekke tidligere kjøp som må registereres mot bankkonto benyttet tidligere i år...

erik
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Flere bankkontoer

Legg inn av chreide »

Du kan jo opprette flere standard kontoer i 1920-serien (1921, 1922 etc) for forskjellige bankontoer.
Innstillingen du refererer til er den som blir brukt på utgående faktura etc.
Kontoer oppretter du i kontoplanen.
ezeefix
Innlegg: 6
Registrert: 27.07.2020 23:31

Re: Flere bankkontoer

Legg inn av ezeefix »

Hei,

Takk for svar!

Ja, er klar over at jeg kan opprette nye kontoer for Bank. Tenkte i forbindelse med bankavstemming, men for ENK trenger jeg vel ikke gjøre slik bankavstemming. Vil, AFAIK, være tilstrekkelig å ta legge ved bankutskrifter som bilag for posteringer på de ekstra 1921, 1922 osv ..... vil jeg tro..?
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 42
Registrert: 04.11.2019 17:23

Re: Flere bankkontoer

Legg inn av tor2502 »

Selv om du har et ENK bør du ha bankkonto i regnskapet , bruker du din private lommebok skal dette ikke føres over bank i regnskapet men privat konto.
Føres privat lommebok (innskudd/uttak) over bankkonto i regnskapet vil balansen gi feil bilde av selskapets aktiva osv osv.
Har du bankkonto i regnskapet må denne avstemmes hver med imot bankutskrift.
___________________
Tor2502
Mac OSX ver. 12.6.1 Monterey
"Regnskap/lønn/årsoppgjør i 30år, derav eget byrå i 11år"
jobber hjemmefra , all bilagshåndtering skjer elektronisk på dropbox.
ezeefix
Innlegg: 6
Registrert: 27.07.2020 23:31

Re: Flere bankkontoer

Legg inn av ezeefix »

Takk for svar

> Selv om du har et ENK bør du ha bankkonto i regnskapet ,
Jeg har bankkonto for mitt ENK. Problemet er at jeg gjorde alle inititielle invisteringer til mitt ENK via privat bankkonto før min bedriftskonto ble opprettet. Jeg opprettet ENK i januar men fikk bedriftskonto først nylig dessverre. Dette vil altså kun være et problem for inneværende år da alle transaksjoner går heretter via firmakonto.

> bruker du din private lommebok skal dette ikke føres over bank i regnskapet men privat konto.

Jeg er ny på dette, hva mener du med "privat konto"? Oppretter jeg eg 1921 for min private konto?

Eksempel, jeg kjøpte et hjelpeverktøy til verkstedet mitt og debeterer 6520, men hvilken konto skal jeg kreditere ?

Tilsvarende, dersom jeg overfører penger fra min private konto til min bedriftskonto (bank i regnskapet), hvordan føres dette?

debet 1920 (bank)
kredit ?

erik
ezeefix
Innlegg: 6
Registrert: 27.07.2020 23:31

Re: Flere bankkontoer

Legg inn av ezeefix »

Svarer meg selv her.

Jeg forstår det slik at du med "privat konto" mener 2060. Tenkte da først at det blir D6520 og K2060 for å bokføre et innkjøp som ble gjort via privat konto, men så fant jeg denne tråden her på forumet:

viewtopic.php?t=164

som tar for seg akkurat det jeg trenger
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 42
Registrert: 04.11.2019 17:23

Re: Flere bankkontoer

Legg inn av tor2502 »

Svarer meg selv her.
Jeg forstår det slik at du med "privat konto" mener 2060. Tenkte da først at det blir D6520 og K2060 for å bokføre et innkjøp som ble gjort via privat konto
Ja det er riktig...... Husk dette med riktig mva kode fra det øyeblikket du blir mva registrert.
___________________
Tor2502
Mac OSX ver. 12.6.1 Monterey
"Regnskap/lønn/årsoppgjør i 30år, derav eget byrå i 11år"
jobber hjemmefra , all bilagshåndtering skjer elektronisk på dropbox.
Svar