ENK med omsetning under 50k: Råd til årsavslutning?

Generelt om regnskapsføring
Svar
andrewlo
Innlegg: 16
Registrert: 19.04.2021 12:21

ENK med omsetning under 50k: Råd til årsavslutning?

Legg inn av andrewlo »

Jeg startet et ENK i år, et mikrobakeri der jeg baker kun i helgene. Bedriften har omsatt for under 50k i år og har et par spørsmål. Nå er absolutt alle kostnader for i år bokført.

EKOM
Hver måned har jeg skrevet og signert et bilag der jeg krever refusjon for utgifter til mobil og internett. Dette er bokført som 1920 K (og pengene overført til min privat konto) og 6907 Datakommunikasjon D med både faktura og signert bilag som vedlegg. Nå ved årsslutt har jeg lest at jeg skal føre Debet 5210 Fri telefon Kr. 4392,- og Kredit 5290 - Motkonto for gruppe 52 Kr. 4392,- for at jeg skal beskattes riktig. Er det riktig?

Inventar
Jeg har små mengder med råvarer (mel, en halv flaske olje osv), rengjøringsmidler, papirposer og noe utstyr som tilhører selskapet. Ingenting har verdi over Kr 900 alene. Må jeg telle inventar som poser, mengde mel osv og dokumentere det ved årsslutt? Hvor føres det i så fall?

Overgang til nytt år
Jeg har lest om overgang til nytt år men forstår det ikke. Jeg skal ikke ta ut overskuddet. Hvordan avslutter jeg året i BAS21 og åpner et nytt år, hvor jeg tar med saldo i banken inn i det nye året?

Tror dette kan være en nyttig oppsummering for flere. BAS21 har vært uvurderlig for at jeg har kunnet komme så vidt i gang med mitt ENK, og støtten her likeså. På forhånd, takk!
andrewlo
Innlegg: 16
Registrert: 19.04.2021 12:21

Re: ENK med omsetning under 50k: Råd til årsavslutning?

Legg inn av andrewlo »

Deler min erfaring så langt i håp om at det kan være til hjelpe for andre. Jeg er IKKE dreven på dette, så inviterer andre til å korrigere eller bekrefte.

Jeg leste på www.kontohjelp.no at EKOM for ENK skal føres på en annen måte enn jeg stilte spørsmål om ovenfor. Ikke så lett å finne ut av siden andre programmer har automatisert dette (som Fiken eller Conta for eksempel). Jeg har derfor reversert føringen med kontoene 5210/5290 da det virker å være feil.

Siden jeg brukte mobil og internett i 9 måneder for bedriften, skal fordelen ved privat bruk beskattes kun for 9 måneder. 9/12-dels av Kr 4392 er Kr 3294. EK-tjenester ble bokført gjennom året på konto 6903 Mobiltelefon og 6907 Datakommunikasjon.

Ved årslutt, med bilagsdato 31.12.21 har jeg nå ført:
K (-) 7098 Privat bruk av el kommunikasjon Kr 3 294
D (+) 2068 Private kostnader til elektronisk kommunikasjon Kr 3 294

Årsavslutning - man må "nulle ut" private kontoer...
Dette er heller ikke lett å finne ut av. For nybegynnere, kan jeg tipse om å google "Hvordan disponere årsresultat". Dette må gjøres før året lukkes og et nytt år kan startes.

Jeg har en beskjeden Årsresultat på Kr 4759 funnet fra Resultatrapport.

Jeg er usikker, men så vidt jeg kan forstå, skal jeg avslutte året ved å registrere følgende bilag av type "Årsoppgjør" (ikke "bank" som vanlig):
D 8960 Kr 4 759 (skrives inn som +4759). Dette er hele summen av "årsresultat" funnet fra Resultatrapporten.
K 2068 Kr 3 294 (skrives inn som -3294). Dette er summen fra over, og i et normalt år vil være Kr 4392.
K 2050 Kr 1 465 (skrives inn som -1465). Dette, så vidt jeg forstår, er endelig tall for skattbar overskudd.

Hel til slutt Regnskap > Perioder > Avslutt hele året inkludert året 2021AA som er årsavslutningsperioden.
Ferdig!

BAS21 krever ikke at man gjør noe ved overgang til nytt år annet enn å skape periodene, som skjer automatisk -- så vidt jeg har forstått.

Som sagt, veldig usikker, så korrigeringer eller bekreftelser mottas med takk. Bruker mange, mange timer på å finne ut av noe som nok er veldig enkelt.
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 42
Registrert: 04.11.2019 17:23

Re: ENK med omsetning under 50k: Råd til årsavslutning?

Legg inn av tor2502 »

FOR ENK
Når det gjelder overgang til nytt år kommer det an på hva programmet gjør automatisk, men en god fingerregel ha avstemt bankkontoer/kassa kontoer, bokført avskrivning(er) , ha full kontroll på at kundereskontro
og leverandørreskontro er korrekt.
Så bokføre årsresultat imot egenkapital, alle privatkontoer imot egenkapital, så avslutte året og lage til nyttår.
Da blir resultatregnskapet/balansen for det året som avsluttes korrekt og det gjør det enklere når res/bal + alle andre skjema skal legges inn i Altinn.

Aksjeselskap
For aksjeselskap er det litt mere komplisert, her må det lages til div dokumenter (noter o.l.) som skal legges inn på Altinn sammen med res/bal + alle underliggende skjemaer, samt at regnskapet
skal også sendes inn til Brønnøysundregistret.

For de fleste som ønsker å føre sitt eget regnskap så er det mange som "kneler" når det kommer til dette.
Det kan anbefales å investere i et årsoppgjørsprogram som kan hjelpe med dette eller søke etter profesjonell hjelp.

For begge selskapstypene er det viktig at man kan mvaloven og skatteloven hvis man ønsker å føre regnskapet selv, det nytter ikke hvis man ikke kan noe av dette ,
nå finnes det også hjelpemidler for dette (Sticos, DIB regnskap) Sticos bla koster ca 12.000,- pr år , DIB ca 7.-8000,- pr år.

De som jobber med regnskap profesjonelt er på kurs 3 ganger pr år for å holde seg oppdatert.

Jeg ser frem til at BAS21 får flere funksjoner (skattemodul/lønnsmodul/integrasjon imot Altinn/Brønnøysund registret etc etc selv om man da går fra en gratisversjon til en betalingsversjon,
jeg tror alle sammen skjønner at det koster å utvikle og vedlikeholde slike systemer.
___________________
Tor2502
Mac OSX ver. 12.6.1 Monterey
"Regnskap/lønn/årsoppgjør i 30år, derav eget byrå i 11år"
jobber hjemmefra , all bilagshåndtering skjer elektronisk på dropbox.
Svar