Bokføring av online musikksalg og lydproduksjonstjenester

Generelt om regnskapsføring
Svar
StephM
Innlegg: 1
Registrert: 27.05.2021 13:49

Bokføring av online musikksalg og lydproduksjonstjenester

Legg inn av StephM »

Hei alle,

Jeg er en musikker, komponist og lyddesigner. Jeg selger min musikk på bandcamp osv, jeg spiller musikk live og jeg tilbyr tjenester som miksing, lyddesign og komposisjon til film, reklamer...
Jeg flyttet til Norge i september og registrerte en enkeltpersonforetak i Oslo. Min virksomhets inntekt er mindre enn 50.000 kr
Men jeg er helt ny med regnskap og bokføring.
Jeg lurer på hvordan man bokfører konserter, lydproduksjonstjenester og musikksalg fra Bandcamp osv, .

Må jeg opprette en ny ordre og faktura for hvert salg? Eller finnes det en annen måte å legge inn min ENK inntekt?

Hva med ''vårenummer''? Lydproduksjon og musikk har ingen vårenummer fordi de er tjenester. Hva må jeg gjøre?

OBS de fleste av betalingene skjer på PayPal.

Takk for hjelpen.

Beklager på forhånd for feil, norsk er ikke min morsmål.
pheldal
Innlegg: 3
Registrert: 04.05.2019 10:35

Re: Bokføring av online musikksalg og lydproduksjonstjenester

Legg inn av pheldal »

Varelista for virksomheten må man uansett sette opp selv. Jeg driver med tilsvarende virksomhet på hobby-basis og fakturerer både spilling som utøvende musiker og som lydtekniker. Jeg har valgt å sette opp ett varenummer for hver tjeneste for henholdsvis timebasert og fastpris-oppdrag hver for seg. Uansett kan man siden justere enhetspriser etter avtaler hver gang man lager en faktura. Pass på å ikke blande mva-frie og mva-pliktige tjenester under samme varenummer. Da unngår du problemer den dagen mva-pliktig omsetning overskrider 50000.

Virksomhet som utøvende musiker er fritatt mva.
Lydproduksjon i studio er så langt jeg vet mva-pliktig, mens en som reiser rundt som lydtekniker for live-opptredener regnes som kunstner og ikke belastes med mva. Har man derimot et lydanlegg man leier ut uten selv å være med som tekniker så er det en mva-pliktig tjeneste.
Virksomheter som driver med salg/formidling av musikk vil normalt betale ut summen av omsetning periodevis. For Bandcamp som utbetaler fortløpende via paypal kan du alternativt føre egne lister over disse transaksjonene som du summerer f.eks ukentlig eller månedsvis og fører som et bilag i regnskapet. Dokumentasjon for alle enkelt-transaksjoner ut og inn fra din konto må arkiveres.
Svar