Bokføring av kontantsalg

Generelt om regnskapsføring
Svar
andrewlo
Innlegg: 16
Registrert: 19.04.2021 12:21

Bokføring av kontantsalg

Legg inn av andrewlo »

Hei,
Jeg driver et lite bakeri som i år vil omsette for mindre enn 50 000 kr. Enkeltpersonsforetaket er således ikke mva-pliktig og heller ikke bokføringspliktig. Frem til nå, har jeg trodd at jeg måtte sende faktura ved hver bestilling siden kundene forhåndsbestiller på internett. Jeg har nå forstått at siden kundene betaler med Vipps eller kort ved henting, anses dette som kontantsalg og faktura er ikke nødvendig. Det har virket rart å sende en faktura for et surdeigsbrød :-D.

Nå vil jeg slutte å sende faktura, men hvordan bokfører jeg da salgene? Er det nok å bokføre totaloppgjøret ved hver utbetaling fra Vipps og Zettle som innskudd i bank og gebyrer? Hvordan skiller jeg betaling for varer og tips - og er det nødvendig å skille dem -- de er jo inntekter alle sammen.

Jeg trenger ikke følge kassaloven, så bruker gratisversjonen av Zettle appen til å lage/sende kvitteringer for hvert salg. Jeg kan ikke hente ut Z-rapporter siden jeg ikke abonnerer på den tjenesten.

På forhånd, takk!
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Bokføring av kontantsalg

Legg inn av chreide »

Et alternativ jeg vet mange bruker i tilsvarende situasjoner er å opprette vipps og andre betalingsformidlings-tjenester som en "bankkonto" i systemet. Mange bruker kontoer i 196x-serien til slikt. Ved salg fører man D196x K3xxx. Så "avstemmer" man mot bank etter hvert som pengene faktisk kommer inn D1920 D7770 K196x.
andrewlo
Innlegg: 16
Registrert: 19.04.2021 12:21

Re: Bokføring av kontantsalg

Legg inn av andrewlo »

Takk - det var et logisk og fint forslag.

Slik jeg forstår det, vil jeg kunne føre eksempelvis:
1960 "Vipps holding-konto" +Kr 500
3200 Salgsinntekt utenfor avg.omr - Kr 500

Når pengene utbetales fra Vipps:
1920 Bank +Kr470
7770 Bankgebyr +Kr 30
1960 "Vipps holding-konto" -Kr500

Er 3200 riktig kode? Jeg er ikke mva-registrert og skal hverken ta betalt eller betale mva.

Slik jeg leser https://www.altinn.no/starte-og-drive/r ... assasystem skal jeg hver dag skrive alle salg forløpende i en innbundet bok der sidene er forhåndsnumererte. Men trenger jeg å ta bilde av boken og legge det til som et vedlegg i posteringen, eller er det nok å bare ha boken?

Begynner å få kontroll nå, men det er de enkleste spørsmålene som er mest vanskelig å finne svar på :).
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Bokføring av kontantsalg

Legg inn av chreide »

Føringen din ser riktig ut ja.
Du kan vurdere å opprette en konto f.eks 1961 og kalle den vipps. Så kan 1962 osv være paypal eller hva som helst.
Det er bra nok å ha salgs-dokumentasjonen ved siden av så lenge du har system og kontroll på det.
Og ja - det er riktig å bruke konto 3200 i ditt tilfelle.
andrewlo
Innlegg: 16
Registrert: 19.04.2021 12:21

Re: Bokføring av kontantsalg

Legg inn av andrewlo »

Hjertelig takk for enda flere fine, nyttige tips!
Svar