Årsavslutning - udisponert resultat

Generelt om regnskapsføring
Svar
snolsen
Innlegg: 7
Registrert: 16.11.2020 22:48

Årsavslutning - udisponert resultat

Legg inn av snolsen »

Hei!

Som bokføringspliktig med enkeltpersonforetak trenger jeg vel strengt tatt ikke å gjøre årsavslutning, men jeg har allikevel lyst å gjøre ting riktig for min egen del. Har ganske enkle regnskapsforhold, men noen spørsmål i forhold til det regnskapstekniske.
  1. Utestående fordringer: jeg har en kunde som skylder meg 4500 + mva ved årsskiftet. Skal dette disponeres (hvis det er riktig ordbruk her) mot en annen konto ved årets slutt? Hva er i såfall riktig konto?
  2. Tilsvarende har jeg en ubetalt faktura på 14990 ink mva som ikke ble betalt før etter årsskiftet. Samme som over, hva blir riktig motkonto?
  3. Tilsvarende for utestående moms (har MVA til gode etter MVA-oppgave 6.termin) - skal jeg bare la dette stå?
  4. Udisponert resultat: Har en sum under udisponert resultat som ser ut til å være Driftsresultat + Leverandørgjeld - Kundefordringer. Kan dette stemme? Jeg trodde gjeld og fordringer ville påvirke resultatet motsatt av dette, men kan hende jeg tenker bakvendt. For å få lukket regnskapsåret, tok jeg hele denne summen og førte som D 8800 Årsresultat | K 2050 Annen egenkapital. Jeg har jo også en relativt stor balanse på 2061 Uttak kontanter, er det lov å "nullstille" denne ved årets slutt ved å føre balansen som D 8800 | K 2061? Og så føre den nye, lavere "Udisponert resultat" som beskrevet over?
Alle tips mottas med glede (også litteraturhenvisninger)

Mvh
Snorre
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 42
Registrert: 04.11.2019 17:23

Re: Årsavslutning - udisponert resultat

Legg inn av tor2502 »

Som bokføringspliktig med enkeltpersonforetak trenger jeg vel strengt tatt ikke å gjøre årsavslutning, men jeg har allikevel lyst å gjøre ting riktig for min egen del. Har ganske enkle regnskapsforhold, men noen spørsmål i forhold til det regnskapstekniske.
1. Utestående fordringer: jeg har en kunde som skylder meg 4500 + mva ved årsskiftet. Skal dette disponeres (hvis det er riktig ordbruk her) mot en annen konto ved årets slutt? Hva er i såfall riktig konto?
2. Tilsvarende har jeg en ubetalt faktura på 14990 ink mva som ikke ble betalt før etter årsskiftet. Samme som over, hva blir riktig motkonto?
Tilsvarende for utestående moms (har MVA til gode etter MVA-oppgave 6.termin) - skal jeg bare la dette stå?
3. Udisponert resultat: Har en sum under udisponert resultat som ser ut til å være Driftsresultat + Leverandørgjeld - Kundefordringer. Kan dette stemme? Jeg trodde gjeld og fordringer ville påvirke resultatet motsatt av dette, men kan hende jeg tenker bakvendt. For å få lukket regnskapsåret, tok jeg hele denne summen og førte som D 8800 Årsresultat | K 2050 Annen egenkapital. Jeg har jo også en relativt stor balanse på 2061 Uttak kontanter, er det lov å "nullstille" denne ved årets slutt ved å føre balansen som D 8800 | K 2061? Og så føre den nye, lavere "Udisponert resultat" som beskrevet over?
1. Så fremt den utestående fordringen ikke anses som tapt lar du den stå, det øyeblikket den er tapt skal den føres som tap på fordring (husk da mva)
2. Ubet. faktura på 14.990,- tar du stå.
3. Alle disponeringer skal gjøres ved årets slutt, alle privatkontoer enten det er uttak eller innskudd av egne midler til EK., Udisponert resultat føres imot EK
4. Selv et enkeltmannsforetak skal det gjøres årsavslutning på, som bla vil si at det skal sendes inn alm.regnskapsskjeme med tilhørende underskjema til Altinn.

Du kan kontakte meg på PM om du lurer på noe.
___________________
Tor2502
Mac OSX ver. 12.6.1 Monterey
"Regnskap/lønn/årsoppgjør i 30år, derav eget byrå i 11år"
jobber hjemmefra , all bilagshåndtering skjer elektronisk på dropbox.
snolsen
Innlegg: 7
Registrert: 16.11.2020 22:48

Re: Årsavslutning - udisponert resultat

Legg inn av snolsen »

Takk for svar!

For det første ble det orden på udisponert resultat - etter at jeg gikk via Verktøy -> Vedlikehold -> Rekonstruer periodesummer så ble dette beløpet lik ordinært resultat. Så førte jeg summen av kontantuttak som D 8800 og K 2061. Det resterende "udisponert resultat" førte jeg D 8800 og K 2050 "Annen egenkapital". Dette stemmer med bedre med intuisjonen min i hvertfall - da er jo balansen på 2050 det som "er igjen" i foretaket på en måte?

Ser at det skrives litt vekslende om å bruke konto 8800 "Årsresultat" eller 8961 "Overføringer annen egenkapital" for å disponere mot. Er det noe riktig svar her?

Til slutt: jeg har tidligere drevet enkeltpersonforetak (2008-2018) og leverte aldri noe ekstra (kun Næringsoppgave og de obligatoriske vedleggene). Er dette (re det du sier om ekstra dokumentasjon) nye regler for bokføringspliktige?

Takk for tilbud om 1:1 hjelp, mulig det kommer en PM når næringsoppgaven skal inn ;)
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 42
Registrert: 04.11.2019 17:23

Re: Årsavslutning - udisponert resultat

Legg inn av tor2502 »

Til slutt: jeg har tidligere drevet enkeltpersonforetak (2008-2018) og leverte aldri noe ekstra (kun Næringsoppgave og de obligatoriske vedleggene). Er dette (re det du sier om ekstra dokumentasjon)
Til Altinn skal sendes alminnelig regnskapsskjema, saldoskjema (om du har balanseførte verdier som det er avskrivning på), spesifikasjon av EK, etc etc etc.
Når det gjelder BAS21 så har dette programmet ingen muligheter når det gjelder innsending til Altinn, da MÅ du sette opp regnskapsskjema manuelt og legge inn på Altinn noe som er en formidabel jobb.(du må vite hvilke poster som skal hvor på regnskapsskjemaet ,har du 490+ kontoer i kontoplanen din sier det seg selv at dette er mye jobb)

Alternativt er å kjøpe et årsoppgjørsprogram til dette men de koster ofte 5-8000,-.


Lykke til.
___________________
Tor2502
Mac OSX ver. 12.6.1 Monterey
"Regnskap/lønn/årsoppgjør i 30år, derav eget byrå i 11år"
jobber hjemmefra , all bilagshåndtering skjer elektronisk på dropbox.
snolsen
Innlegg: 7
Registrert: 16.11.2020 22:48

Re: Årsavslutning - udisponert resultat

Legg inn av snolsen »

Ok, siden jeg har ganske enkle forhold og ikke så mange konti i bruk i mitt regnskap så tar jeg sjansen på å fylle det inn manuelt slik jeg har gjort tidligere.

Ser forresten at altinn jobber med en ny løsning som skal erstatte næringsoppgaven og dens opp til 60 tilhørende skjema, noe lignende det de har gjort for skattemeldingen. Pilotprosjekt i år, forhåpentligvis blir det enklere fremover da :)
Svar