Moms pliktig?

Generelt om regnskapsføring
Svar
ruski
Innlegg: 7
Registrert: 07.05.2018 14:28

Moms pliktig?

Legg inn av ruski »

Hei, jeg lurer på hvordan dette med MVA registrering? Jeg vet at det skjer når man passere 50 000 kr.
Hen hvordan er det dette fungerer? Er det bare det man selger av varer eller tjenester, eller er det andre ting som også inngår?
Er det slik jeg tror det er at det man selger blir motregnet mot det du kjøper av mva pliktige varer?
Kjøp og salg blir motregnet. Eller er det gare det man selger som avgjør når mar må registrere seg som MVA pliktig?
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Moms pliktig?

Legg inn av chreide »

Du blir mva-pliktig når du har solgt mva-pliktige varer/tjenester for over 50 000 i løpet av en 12-måneders periode. Det er ingen motregning involvert i det tallet.
Fakturaen som runder 50 000 (i løpet av 12 måneder) er i pinsippet mva-pliktig og du skal søke om registrering i mva-registeret.


Se https://www.altinn.no/starte-og-drive/s ... rdiavgift/
ruski
Innlegg: 7
Registrert: 07.05.2018 14:28

Re: Moms pliktig?

Legg inn av ruski »

Altså, når jeg har solgt varer/tjenester for over 50K, så har det ingen ting å si at jeg har brukt masse penger for å få solgt disse varene/tjenestene?
Kjøpt varer for en stor sum.
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Moms pliktig?

Legg inn av chreide »

Det har ingenting å si for grensen på 50 000 nei.

Du kan derimot få et tilbakegående mva-oppgør etter at du har registrert deg. Dvs du kan få "refundert" utlagt mva på innkjøp fra perioden før registrering. Jeg vet ikke helt hvor langt tilbake det går, men det er en mulighet der.
ruski
Innlegg: 7
Registrert: 07.05.2018 14:28

Re: Moms pliktig?

Legg inn av ruski »

Tusen takk for svarene.
Svar