Bokføring av viderefakturert reisegodtgjørelse

Generelt om regnskapsføring
Svar
andreasnilsson
Innlegg: 1
Registrert: 18.11.2020 13:33

Bokføring av viderefakturert reisegodtgjørelse

Legg inn av andreasnilsson »

Jeg driver et enkeltmannsforetak, relativt ny når det kommer til regnskap og bokføring, men det blir mer og mer forståelig. Likevel har jeg tre problemstillinger som jeg prøver å løse.

Jeg jobber som filmfotograf og har reist litt på vegne av et par kunder for å utføre oppdrag:
- Før jeg ble MVA-registrert fakturerte jeg for et par togbilletter. Da fakturerte jeg for totalbeløp på togbillettene inkl MVA.
- Etter jeg har blitt MVA-registrert har jeg fakturert for div reiseutlegg (tog, buss, hotell). Da fakturerte jeg for totalbeløpet av alle kostandene (inkl MVA) og la til 25% MVA.
- Etter jeg har blitt MVA-registrert har jeg etter avtale med kunden fakturert for bruk av min privatbil. Jeg brukte da statens sats på 4,03kr/km og la på 25% MVA.

Har jeg gjort riktig? Jeg lurer også på om noen kan hjelpe meg med å forstå hvilken konto disse utgående fakturaene skal føres på, og med hvilken MVA-kode?

Da jeg ikke har så mye inntekt på foretaket enda prøver jeg å unngå utgiften med regnskapsfører for alt det er verdt, så jeg setter stor pris på all hjelp jeg kan få!

Jeg er ny på dette forumet.

Mvh
Andreas Nilsson
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 42
Registrert: 04.11.2019 17:23

Re: Bokføring av viderefakturert reisegodtgjørelse

Legg inn av tor2502 »

Jeg driver et enkeltmannsforetak, relativt ny når det kommer til regnskap og bokføring, men det blir mer og mer forståelig. Likevel har jeg tre problemstillinger som jeg prøver å løse.

Jeg jobber som filmfotograf og har reist litt på vegne av et par kunder for å utføre oppdrag:
- Før jeg ble MVA-registrert fakturerte jeg for et par togbilletter. Da fakturerte jeg for totalbeløp på togbillettene inkl MVA.
- Etter jeg har blitt MVA-registrert har jeg fakturert for div reiseutlegg (tog, buss, hotell). Da fakturerte jeg for totalbeløpet av alle kostandene (inkl MVA) og la til 25% MVA.
- Etter jeg har blitt MVA-registrert har jeg etter avtale med kunden fakturert for bruk av min privatbil. Jeg brukte da statens sats på 4,03kr/km og la på 25% MVA.

Har jeg gjort riktig? Jeg lurer også på om noen kan hjelpe meg med å forstå hvilken konto disse utgående fakturaene skal føres på, og med hvilken MVA-kode?
My 2 cents:
Alt du fakturer dine kunder må du legge på 25%mva på siden du er mva pliktig.
dine inngående kostnader på dette er at du kostnadsfører etter den mva satsen som er på kvitteringen du får dvs at dersom det er 6 8 eller 15% mva på kvitteringen bruker du
mva koden for den angitte mva satsen.

bruk av egen bil , ja det er riktig å legge på 25%mva på fakturaen, alle kostnader du har på denne turen for kunden din fører du til fradrag i regnskapet.
HUSK Bruk reiseregning - - VIKTIG- - alle underbilag skal være med reiseregningen.


Til slutt min sterkeste anbefaling er å søke litt hjelp av en som kan litt regnskap, det er fort gjort å kjøre seg fast i gjørma.
skulle du derimot ville gjøre dette selv anbefaler jeg et abonnement på Sticos.
Husk også dette med årsoppgjør som skal sendes inn over Altinn.

Lykke til.

PS: send meg en prv mld så kan jeg sende deg en reiseregnings mal.
___________________
Tor2502
Mac OSX ver. 12.6.1 Monterey
"Regnskap/lønn/årsoppgjør i 30år, derav eget byrå i 11år"
jobber hjemmefra , all bilagshåndtering skjer elektronisk på dropbox.
Svar