Enkeltpersonforetak, personlige kjøp i utlandet uten tolldeklarering

Generelt om regnskapsføring
Svar
snolsen
Innlegg: 7
Registrert: 16.11.2020 22:48

Enkeltpersonforetak, personlige kjøp i utlandet uten tolldeklarering

Legg inn av snolsen »

Hei! Først vil jeg si takk for en veldig bra gratisløsning, og mange gode hjelpere her i forumet! Har et ENK (MVA) som har vokst litt i det siste, og har gått over fra bokføring i Excel til BAS21 i år. Det meste går greit, men har støtt på en "nøtt":

Verktøy kjøpt i utlandet personlig, og tatt med tilbake til Norge, ingen tolldeklarasjon. La oss si 1000 kr, betalt fra privat konto. I Norge hadde jeg ført dette slik:
D 1000,00 2061 Kontantuttak
K 800,00 6510 Håndverktøy
K 200,00 2710 Inngående MVA

Men selv om jeg ikke har betalt MVA ved innførsel, så har jeg en anelse om at det bør inn i MVA-meldingen på et vis, selv om det blir et "nullspill".

Noen som har et klart svar på dette?
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 42
Registrert: 04.11.2019 17:23

Re: Enkeltpersonforetak, personlige kjøp i utlandet uten tolldeklarering

Legg inn av tor2502 »

Hei! Først vil jeg si takk for en veldig bra gratisløsning, og mange gode hjelpere her i forumet! Har et ENK (MVA) som har vokst litt i det siste, og har gått over fra bokføring i Excel til BAS21 i år. Det meste går greit, men har støtt på en "nøtt":

Verktøy kjøpt i utlandet personlig, og tatt med tilbake til Norge, ingen tolldeklarasjon. La oss si 1000 kr, betalt fra privat konto. I Norge hadde jeg ført dette slik:
D 1000,00 2061 Kontantuttak
K 800,00 6510 Håndverktøy
K 200,00 2710 Inngående MVA

Men selv om jeg ikke har betalt MVA ved innførsel, så har jeg en anelse om at det bør inn i MVA-meldingen på et vis, selv om det blir et "nullspill".
Dette blir helt feil , du kan ikke blande inn 2710 og ta tilbake mva på verktøy du har kjøp i utlandet, må føres med mva kode 0
Kostnaden din blir 1000,-

D6510 mk:0 kr: 1000,-
K2061 kr:1000,-

Dette er den enkle måten å gjøre det på.
___________________
Tor2502
Mac OSX ver. 12.6.1 Monterey
"Regnskap/lønn/årsoppgjør i 30år, derav eget byrå i 11år"
jobber hjemmefra , all bilagshåndtering skjer elektronisk på dropbox.
snolsen
Innlegg: 7
Registrert: 16.11.2020 22:48

Re: Enkeltpersonforetak, personlige kjøp i utlandet uten tolldeklarering

Legg inn av snolsen »

Ok, tusen takk for lynraskt svar!

Det var sånn det virket mest logisk for meg å føre det også, men jeg leste meg nok litt bort på de nye MVA-kodene. Der fins jo f.eks. 85 - Grunnlag innførsel av varer som det ikke skal beregnes
merverdiavgift av, 0 %, men virker som den også kun gjelder når det foreligger tolldeklarasjon.

Jeg lurer på om det kanskje egentlig blir litt feil å handle ting i utlandet under verdigrensa, for så å ta det med seg tollfritt inn i landet og bruke i bedriften? Men som enkeltmannsforetak er det jo mange nok ulemper med å ikke ha skille mellom privat- og bedrift, kanskje greit at noe går andre veien også? ;)
Svar