Tolldeklarasjon og mva betalt speditør

Generelt om regnskapsføring
Svar
EM87
Innlegg: 3
Registrert: 26.07.2020 06:20

Tolldeklarasjon og mva betalt speditør

Legg inn av EM87 »

Hei.

Vi ble mvaregistrert på fredag og har i hele helgen prøvd å finne ut av dette med å levere mva-melding.
Vi driver med import av varer for videresalg og salg av disse. Da vi har importert ting, så har vi fått regning på MVA fra speditør og betalt dette til speditør. Så har vi mottatt tolldeklarasjon fra Skatteetaten hver måned. Vi har da ført begge deler inn i regnskapet, men innser nå at dette kanskje er feil. Skulle vi egentlig kun ha lagt inn regningen fra speditør? For når vi nå regner sammen, i post 17 mye større enn det i post 9?
Er det tilfeldigvis noen som her som har peiling?
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Tolldeklarasjon og mva betalt speditør

Legg inn av chreide »

Jeg er ingen ekspert men....

Det er litt forskjellige ordninger for dette medinnførsel for tiden. Hovedregelen er nå at man ikke får faktura på utlagt mva, men er selv ansvarlig for å rapportere mva via mva-melding. For mva-pliktige vil dette si at man fører bilag med kode 81 (i BAS21 kan man bruke innførsels-modulen). For mva-meldingen sin del er dette et nullspill. Man blir skyldig mva (post 9) samtidig som man får fradrag for dette (post 17).

Som jeg forstår deg får dere altså fakura på ren mva fra speditør. Dette betyr at dere betaler mva som dere skal ha i direkte fradrag. Slik direktebetaling av mva gjøres vanligvis med et vanlig bilag med kode 14 på kostnadskonto. Denne mva-summen går direkte til post 17.

Summen av dette er at post 17 nødvendigvis blir større enn post 9. I tilfellet jeg beskriver blir post 17 dobbelt så stor som post 9. Og dette stemmer jo. Dere har betalt mva som er fradragsberettiget, og skal dermed ha den i retur.
Svar