MVA rapport før og etter MVA registrering

Generelt om regnskapsføring
Svar
ombratth
Innlegg: 6
Registrert: 08.08.2019 22:54

MVA rapport før og etter MVA registrering

Legg inn av ombratth »

Hei, testet litt med å føre faktura uten mva før det er omsatt for 50k, og startet med registrerering av mva på fakturaer fra og med første faktura som kommer over 50k grensa.. Hvilken mva kode skal benyttes på fakturaene som er unntatt mva? Ser valgene er 0,5 og 7. Ser at 7 er for "7 Ingen mva-behandling (inntekter som ikke er omsetning)" og 5 er 5 "Mva.-fritt salg, 0 %". prøvde med begge typene. Ser at type 5 fører omsetningen på post 2 i mva oppgaven, mens 7 ikke fører den noen steder. Videre leser jeg i veiledningen til altinn at omsetning før mva registrering skal føres i post 1 "omsetning før beløpsgrensen for registrering i Merverdiavgiftsregisteret er passert" ref https://www.skatteetaten.no/bedrift-og- ... -i-altinn/,

Lurer derfor på om det er noe jeg fører fører feil, eller om denne summen skulle vært på post 1? Muligens mva kode 6 skulle vært benyttet? "Omsetning utenfor merverdiavgiftsloven".
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: MVA rapport før og etter MVA registrering

Legg inn av chreide »

Post 1 tar med seg salg ført på 32xx-kontoer. Jeg skal ta en titt på hva BAS21 gjør, men det er ikke sikkert noen av mva-kodene legger salgene i den kontoserien. Jeg skal prøve å finne ut hva som egentlig er riktig her, men det kan være at BAS21 egentlig burde brukt 3200 for salgene uten mva i denne sammenhengen. Jeg tror også kode 5 er mest riktig for salgene før mva-plikten inntreffer. Dette spiller jo mest rolle akkurat i den terminen dette skjer.

I alle tilfeller er det jo mulig å flytte omsetning fra 3100 til 3200 i et bilag med dato i aktuell termin. Eller manuelt legge inn korrigerte tall i altinn.

Jeg skal sjekke opp litt og komme tilbake på dette..
Alf
Innlegg: 1
Registrert: 24.09.2019 07:31

Re: MVA rapport før og etter MVA registrering

Legg inn av Alf »

chreide skrev: 09.08.2019 10:37 Post 1 tar med seg salg ført på 32xx-kontoer. Jeg skal ta en titt på hva BAS21 gjør, men det er ikke sikkert noen av mva-kodene legger salgene i den kontoserien. Jeg skal prøve å finne ut hva som egentlig er riktig her, men det kan være at BAS21 egentlig burde brukt 3200 for salgene uten mva i denne sammenhengen. Jeg tror også kode 5 er mest riktig for salgene før mva-plikten inntreffer. Dette spiller jo mest rolle akkurat i den terminen dette skjer.

I alle tilfeller er det jo mulig å flytte omsetning fra 3100 til 3200 i et bilag med dato i aktuell termin. Eller manuelt legge inn korrigerte tall i altinn.

Jeg skal sjekke opp litt og komme tilbake på dette..
Hei, fant du ut af dette? Er i samme situasjon

Alf
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: MVA rapport før og etter MVA registrering

Legg inn av chreide »

Litt sent svar her, men etter litt research tror jeg kode 6 er det riktige. Og at denne omsetnignen skal i post 1 i mva-meldingen.
Eivind
Innlegg: 3
Registrert: 19.01.2020 12:59

Re: MVA rapport før og etter MVA registrering

Legg inn av Eivind »

Hei chreide,

Jeg har også gjort litt research, og konkluderer annerledes enn deg. Vil veldig gjerne korrigeres dersom dette jeg skriver er feil. Jeg tror det er slik:

MVA-kode 6 er for for inntekter unntatt MVA-lovgivning - feks. undervisning, kultur, idrett m.m.
For inntekter som iht. MVA-lovgivningen normalt er avgiftspliktig, men hvor man har fritak fra MVA-lovgivning pga omsetning <50.000 siste 12 mnd, skal MVA-kode 0 brukes fram til foretaket er MVA-registrert.

Hvis man da driver en virksomhet som både opererer med avgiftspliktig og ikke-avgiftspliktig virksomhet, vil en slik føring gi et oversiktlig bilde av når 50.000 avgiftspliktige kroner er omsatt.

Eks: Et ENK-foretak driver som utøvende musiker, men selger også egentilvirkede instrumenter. Ila siste 12 mnd har vedkommende omsatt for 30.000 i spillejobber (unntatt MVA-lovgivning), og har også solgt gitarer for 40.000 (fritatt fra MVA fordi beløpsgrensa på 50k ikke er nådd). De 30.000 vil da føres med MVA-kode 6, mens de 40.000 føres med MVA-kode 0. Når virksomheten MVA-registreres føres spillejobbene fortsatt på 6, mens salg av instrumenter føres med MVA-kode 1.

Mer om forskjellen på unntak og fritak her: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og- ... rdiavgift/
Eivind
Innlegg: 3
Registrert: 19.01.2020 12:59

Re: MVA rapport før og etter MVA registrering

Legg inn av Eivind »

Et BAS-nybegynnerspørsmål når jeg først er i gang:

I mitt foretak er kostnader stort sett kontantkjøp. I andre regnskapssystemer har jeg brukt en som funksjon som heter "Registrer kjøp". For hver slik registrering oppgir jeg én MVA-kode relevant for kostnaden som bokføres.

I BAS registrerer jeg kontantkjøpene mine med bank-bilag. Om jeg handler en vare til kr 500, krediteres 1920, og relevant kostnadskonto debeteres. Spørsmålet er: Skal jeg velge MVA-kode for begge (eller alle hvis flere) posteringslinjene, eller bare kontoen som debeteres?
Mao. er dette riktig, eller skal jeg oppgi MVA-kode også i posteringslinje 1?
Skjermbilde 2020-01-19 kl. 13.38.01.png
Skjermbilde 2020-01-19 kl. 13.38.01.png (26.98 kiB) Vist 4198 ganger
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: MVA rapport før og etter MVA registrering

Legg inn av chreide »

For det første har du ført helt riktig ja.

Når det kommer til det med mva-kode før registrering skal jeg prøve å ta et nytt dypdykk i det. Jeg har tidligere også gjort akkurat som du sier. Men så kom jeg over definisjonene av de nye MVA-kodene her https://www.skatteetaten.no/globalasset ... -codes.pdf og der står det ganske spesifikt at kode 0 gjelder anskaffelser. Så da er spørsmålet hva de har tenkt for salg?

Så leser jeg også at omsetning før mva-registrering skal føres i Post 1 MVA-meldingen. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og- ... -i-altinn/. Post 1 er omsetning utenfor MVA-lovgivningen. Dette tolker jeg som at omsetning som normalt ville vært omfattet av MVA-lovgivningen likevel er utenfor lovgivningen før MVA-registrering faktisk har skjedd. I så fall stemmer kode 6 ganske så bra.

Men, som jeg alltid poengterer, jeg er ingen fagmann på dette...
Eivind
Innlegg: 3
Registrert: 19.01.2020 12:59

Re: MVA rapport før og etter MVA registrering

Legg inn av Eivind »

Det var veldig nyttige artikler - takk! Etter å ha lest dem kan jeg ikke skjønne annet enn at du har helt rett.

Tusen takk for raskt svar, og for et glimrende regnskapsprogram!
Svar