Registrere et gebyr på utgående faktura

Generelt om regnskapsføring
Svar
yngve.skog@gmail.com
Innlegg: 51
Registrert: 07.05.2018 16:28

Registrere et gebyr på utgående faktura

Legg inn av yngve.skog@gmail.com »

Jeg driver med henting av avfall og levering på Miljøstasjon. Når jeg skal skrive en faktura for kunden lurer jeg på hvordan jeg skal føre gebyret jeg betaler for levering på Miljøstasjonen? Må jeg registrere det som en Vare?
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Registrere et gebyr på utgående faktura

Legg inn av chreide »

Det er egentlig helt opp til deg hvordan du gjør det på fakturaen. Jeg vet ikke helt hvor spesifisert du ønsker å ha fakturaene dine, men det her helt greit å bake inn denne utgiften i prisen du tar for tjenesten uten å spesifisere den. Hvis du ønsker å ha dette spesifisert på fakturaen er det vel lettest å ha det liggende som en "vare" i BAS21 ja. Prisen kan du jo justere for hver ordre. Jeg tror jeg hadde bakt inn dette utlegget i prisen jeg tar for tjenesten.

Jeg vet ikke om du er MVA-registrert, men det er en del å ta hensyn til i den sammeheng. Det stiller seg nemlig litt annerledes dersom du definerer gebyret til miljøstasjonen som et utlegg på vegne av dine kunder (noe jeg ikke ser for meg at det er). Da skal det etter hva jeg vet ikke faktureres med MVA. Se for øvrig litt om temaet her: https://hjelp.conta.no/fakturaskolen/mv ... ragsgiver/

I ditt eget regnskap er vel dette en utgift på en konto i 77-serien tenker jeg(?), men noen kan kanskje korrigere meg.
yngve.skog@gmail.com
Innlegg: 51
Registrert: 07.05.2018 16:28

Re: Registrere et gebyr på utgående faktura

Legg inn av yngve.skog@gmail.com »

Takk for svar! Prisen på tjenesten er i de fleste tilfeller forhåndsbestemt av kunden og så velger jeg om jeg vil utføre den. Kostnaden ved levering av avfallet kommer så i tillegg. Derfor er det viktig å få spesifisert kostnaden for meg. Da vet jeg at jeg kan legge den til som en "Vare".
Jeg er ikke MVA pliktig, men det kommer snart :-) Takk for tipset om temaet!
Svar