Kostnadskonto

Generelt om regnskapsføring
Svar
Marianne
Innlegg: 2
Registrert: 23.05.2018 10:12

Kostnadskonto

Legg inn av Marianne »

Hei.
Jeg er helt ny på dette, og skal registrere mine første fakturaer.

Hvordan vet jeg hvilken kostnadskonto som skal brukes til enhver tid?
Jeg har en inngående faktura, hvor det er både utstyr til driften og varer til videresalg. Finnes det en enkel og grei måte å finne ut hvilken konto som er riktig?
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Kostnadskonto

Legg inn av chreide »

For det første, dersom du skal føre en inngående faktrua på forskjellige kostnadskontoer (eller det er forskjellige mva-satser, etc) så kan du foreløpig ikke bruke modulen "Inngående faktura". Du må føre det som et vanllig bilag (velg bilagstype IF). Da kan du føre forskjellige beløp til forskjellige kontoer. Selve betalingen føres også som et vanlig bilag.

Så til det du egentlig spør om. Det med å finne riktige kontoer er en øvelse i seg selv. Kontoplanen inneholder de fleste vanlige kontoer, og de fleste klarer seg langt med disse. Det viktige er å føre til riktig kontogruppe. Utgifter til driften føres på en konto i 6000-gruppen. Du er ikke så konkret i spørsmålet, men hvis din faktura var på 1500 kr, fordelt på 1200 kr varer til videresalg og 300 kr til f.eks reksvisita vil du føre f.eks:

Kode: Velg alt

600001 (Leverandør)     -1500
4000 (Varer videresalg)  1200
6560 (Rekvisita)          300
Betalingen fører du med

Kode: Velg alt

1920 (Bank)           -1500
600001 (Leverandør)    1500
Så må du jo endre kontoer til det som passer.
Marianne
Innlegg: 2
Registrert: 23.05.2018 10:12

Re: Kostnadskonto

Legg inn av Marianne »

Takk for svar. Dette oppklarte mye det :)
Skal jeg da legge inn summen inkl. mva, eller skal dette legges til for seg selv? Jeg er ikke mva-pliktig selv, men leverandøren er.
Og den ene fakturaen min er betalt fra privatkonto; kan jeg da legge inn det på samme bilag, eller er det en annen måte jeg bør føre dette?

Skal jeg her legge til mvabeløpet på varene?
F.eks:
600001 leverandør: - 8919,00 inkl mva
6500? Elektrisk verktøy: 4945,00 eks mva
4300? Varer til videresalg: 2190,00 eks mva
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Kostnadskonto

Legg inn av chreide »

Hvis du ikke er mva-pliktig fører du alle beløp inkl mva.
Det gjør du egentlig i alle tilfeller, siden programmet selv regner ut evt mva basert på mva-koden på hver bilagslinje, men i ditt tilfelle er det vel ingen mva-kode der.
Svar