Skatterapportering

Diskusjoner rundt videre utvikling av BAS21
Eskil
Innlegg: 3
Registrert: 05.03.2020 14:07

Skatterapportering

Legg inn av Eskil »

Skatteetaten krever at alle aksjeselskap skal levere skattemelding fra regnskapssystem med virkning fra neste år. Vil dette være mulig å gjøre fra (gratisversjonen av) Bas21?
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 42
Registrert: 04.11.2019 17:23

Re: Skatterapportering

Legg inn av tor2502 »

Pr idag er dette ikke mulig så vidt jeg vet, alternativt er er årsoppgjørsprogram (Total Årsoppgjør/Finale etc etc.)
___________________
Tor2502
Mac OSX ver. 12.6.1 Monterey
"Regnskap/lønn/årsoppgjør i 30år, derav eget byrå i 11år"
jobber hjemmefra , all bilagshåndtering skjer elektronisk på dropbox.
Eskil
Innlegg: 3
Registrert: 05.03.2020 14:07

Re: Skatterapportering

Legg inn av Eskil »

Ja Finale, Total eller lignende. Antakelig er det bedre å betale for et regnskapsprogram - noe som er sinnsykt irriterende. Skatteetaten påfører 30.000 næringsdrivende kostnader for "privilegiet" det er å betale skatt. Dette er en reell trussel mot gratis programmer, slik som Bas21
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Skatterapportering

Legg inn av chreide »

Til info så jobbes det for tiden med BAS21 2.0. Den blir mer modulbasert der man kan aktivere ekstra funksjonalitet i moduler som er tenkt å ha en pris.
Altinn-integrasjon for bl.a. mva-melding og denne nye skattemeldingen er tenkt som en del av dette, og arbeidet er forsåvidt allerede i gang.

Jeg tror jeg med 99% sikkerhet kan si at man vil være i stand til å sende inn denne skattemeldingen neste år, gitt at man da har en lisens på BAS21 som åpner for dette. Pris på dette er ikke klarlagt, men jeg vil tro at akkurat denne funksjonaliteten vil ligge i en pakke med funksjoner som vil koste noen hundrelapper i året. Med andre ord i den temmelig billige enden av skalaen for denne type systemer.
IngvarT
Innlegg: 1
Registrert: 01.03.2021 08:01

Re: Skatterapportering

Legg inn av IngvarT »

Hei.
Jeg vet ikke hvilken pris-modell du tenker med dette programmet, men håper lisensen, programmet og disse modulene kan kjøpes til en fornuftig engangs-pris. At det koster er forståelig, men jeg liker ikke disse løpende lisensavtalene de fleste har. Jeg betaler gjerne, 1 gang.
Gathor
Innlegg: 3
Registrert: 13.03.2021 11:15

Re: Skatterapportering

Legg inn av Gathor »

IngvarT skrev: 01.03.2021 08:04 Hei.
Jeg vet ikke hvilken pris-modell du tenker med dette programmet, men håper lisensen, programmet og disse modulene kan kjøpes til en fornuftig engangs-pris. At det koster er forståelig, men jeg liker ikke disse løpende lisensavtalene de fleste har. Jeg betaler gjerne, 1 gang.
Hei, problemet med å ha dette som et engangskjøp er at myndighetene stort sett hvert år endrer på formater. Så da må vi kjøpe oppdateringer, som etter min erfaring ikke blir billigere. I tillegg til at en ikke har noe garanti for at det vil bli laget en oppdatering.

Gennom å betale et årlig abonnement, så gir det oss som brukere av BAS21 en trygghet på at vi vil ha en løsning som virker. Da å betale et abonnement er like mye en forpliktelse for den/de som lager programmet som en sikkerhet for oss.

Alle løsningene jeg har funnet koster godt over 1500,- kr per selskap. Så hvis vi her kan få en løsning til noen hundre lapper i året så vil jeg si det er veldig billig i forhold til alternativene.


Må også si at jeg synes det er fantastisk at noen er villige til å bruke tiden sin på å gi oss et gratis regnskapsprogram. Så stor takk for det.
Eskil
Innlegg: 3
Registrert: 05.03.2020 14:07

Re: Skatterapportering

Legg inn av Eskil »

IngvarT skrev: 01.03.2021 08:04 Hei.
Jeg vet ikke hvilken pris-modell du tenker med dette programmet, men håper lisensen, programmet og disse modulene kan kjøpes til en fornuftig engangs-pris. At det koster er forståelig, men jeg liker ikke disse løpende lisensavtalene de fleste har. Jeg betaler gjerne, 1 gang.
Problemet er at Skatteetaten stadig endrer skjemaene, og da må også programmene endres tilsvarende. Hvis Bas21 kan tilby dette for noen hundrelapper i året så synes jeg det er meget bra (selv om jeg fortsatt mener at dette er helt på trynet fra Skatteetatens side)
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Skatterapportering

Legg inn av chreide »

Vi ser for oss at det blir en årlig pris ja. Som flere er inne på her kommer det stadig endringer og nye pålegg fra myndighetene rundt rapportering. Dette gjelder nevnte skatterapportering, men også f.eks. mva. Vi må også tilpasse oss endringer og oppgraderinger på selve grensesnittet mot AltInn. Vi må bare anta at en slik kobling må vedlikeholdes og oppdateres på årlig basis.

Når det er sagt vil ikke skatterapportering være det eneste man får for prisen. Den betalbare utgaven vil ha en god del mer funksjonalitet.
chrhoen
Innlegg: 2
Registrert: 24.02.2021 13:29

Re: Skatterapportering

Legg inn av chrhoen »

Hva er status på modul for skatterapportering?
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Skatterapportering

Legg inn av chreide »

Status er at vi er "på ballen". Som kjent legger skatteetaten om hele konseptet på et eller annet tidspunkt snart.
Tingen er at foreløpig er lite klart fra skatteetatens side. I Altinn har det foregått pilot-testing for personlige skatteytere for spesielt inviterte systemtilbydere, men forløpig er lite klart for upersonlige skatteytere (AS). Det ser ut som det blir fullt mulig å bruke tradisjonelle skjema i Altinn neste år, men ikke den forenklede "næringsrapport skatt".
Helt uavhengig av fremdriften på nytt skjema jobber vi med integrasjon mot Altinn. Innraportering av mva-melding kommer nok først.
Ystads akevitt
Innlegg: 3
Registrert: 25.01.2022 19:22

Re: Skatterapportering

Legg inn av Ystads akevitt »

Nå er det blitt 2021, og kanskje det er noe nytt om skatterapporteringen?
Gathor
Innlegg: 3
Registrert: 13.03.2021 11:15

Re: Skatterapportering

Legg inn av Gathor »

Ystads akevitt skrev: 25.01.2022 19:24 Nå er det blitt 2021, og kanskje det er noe nytt om skatterapporteringen?
Ja, hadde vært bra å fått en oppdatering om en tror det vil være mulig å komme med en løsning i år. Hvis ikke så må vi jo finne alternativ løsning. Tror de øko.system løsningene jeg har sett koster 1800,- eller mer.
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Skatterapportering

Legg inn av chreide »

Vi er noenlunde på ballen når det gjelder skattemelding, men siden skatteetaten selv har ligget godt etter skjema for skattemelding for upersonlige skatteytere (AS) har vi ikke stresset dette for årets innsending. Vi følger med og det har vært (og er) endringer fra skatteetaten uke for uke ennå. Såvidt vi forstår skal det for enkelte utvalgte system være pilot-innsending for AS dette året. Enkeltpersonforetak ligger foran i løypa.

Det blir altså ikke noe krav om maskinell innsending for AS for inntektsåret 2021, og heller ikke inntektsåret 2022. Man kan bruke de vanlige skjemaene på Altinn som før. Vi satser på å ha maskinell støtte på plass i en eller annen form i forbindelse med BAS21 2.0 som kommer senere i år, men det blir sikkert justeringer på dette frem mot at kravet virkelig setter inn.

Siste info jeg har sett fra skatteetaten er:
- Inntektsår 2021 (innsending 2022): De fleste ENK skal kunne sende inn maskinelt
- Inntektsår 2022 (innsending 2023): Alle ENK maskinelt, og de fleste AS
- Inntektsår 2023 (innsending 2024): Alle ENK skal kunne levere maskinelt. AS skal kunne (og kanskje må) levere maskinelt.

Vi i BAS21 er naturlig nok ikke en del av de indre kretser i test og pilotfase, men vi følger dette litt fra utsiden. Men ja: planen er fremdeles å ha en løsning på dette når man faktsik har en endelig løsning og iallefall før man MÅ ha det. Vi har allerede laget et opplegg for innsending av den nye mva-meldingen maskinelt mot altinn (med den nye formen for integrasjon med Altinn), som blir med i omtalte versjon 2.0.

Håper dette oppklarer litt.
golsen
Innlegg: 5
Registrert: 27.12.2019 12:22

Re: Skatterapportering

Legg inn av golsen »

Hei,

Jeg lurte på om dere har noen oppdatering omkring denne saken. I brevet jeg mottok fra Skatteetaten så står det følgende:
"I 2024 – for inntektsåret 2023 – må alle selskap bruke den nye skattemeldingen. Selskapet er pliktig å levere den gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Fra og med dette året vil du ikke lenger kunne bruke skjemaene i Altinn ved innlevering av skattemeldingen for selskap."

Jeg har fire firmaer som alle er registrert som AS og jeg bruker Bas21 på alle. Jeg er strålende fornøyd, men ser nå at jeg må eventuelt bytte til noe annet dersom skattemeldingen ikke støttes. Og da ønsker jeg å gjøre det så tidlig som mulig i 2023 slik at jeg ikke får ekstra arbeid.

Ellers lurte jeg på følgende. I ett av vårt AS har vi en ansatt og jeg er manuelt inne å fyller inn A-meldingen (direkte registrering). Vet noen om denne også forsvinner fra Altinn (dvs. må sendes inn via et regnskap- eller årsoppgjørssystem)? Hvis så, er dette noe Bas21 også planlegger å implementere?

Mvh,

Geir Olsen
Arnt-Otto Lie
Innlegg: 2
Registrert: 23.12.2022 13:21

Re: Skatterapportering

Legg inn av Arnt-Otto Lie »

Hei, ser i forumet at denne saken (skattemelding via et regnskapsprogram) er blitt drøftet men usikker hva som er siste nytt i saken. Er det slik at dette blir mulig fra BAS21 for skattemeldingen for 2022?
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Skatterapportering

Legg inn av chreide »

Jeg har lagt ut en liten nyhetssak med status på ny versjon:
https://bas21.no/nyheter/status-pa-bas21-2-0/
mlwirak
Innlegg: 2
Registrert: 31.05.2023 21:39

Re: Skatterapportering

Legg inn av mlwirak »

Spent på utvikling her.

Jeg har to AS uten aktivitet og ingen bilag. Jeg trenger ikke engang å sende inn næringsoppgave, kun sende inn balansen i selvangivelse. Jeg har brukt Excel per i dag, og er lite lysten på å betale hundrevis i måneden for å kunne sende inn til Altinn...
Ystads akevitt
Innlegg: 3
Registrert: 25.01.2022 19:22

Re: Skatterapportering

Legg inn av Ystads akevitt »

Fikk en ny påminnelse fra skattemyndighetene denne uka. Håper fortsatt at dette skal ordne seg ... @chreide?
mlwirak
Innlegg: 2
Registrert: 31.05.2023 21:39

Re: Skatterapportering

Legg inn av mlwirak »

OK, jeg skjønner at denne katten er død og begravet.
Arnt-Otto Lie
Innlegg: 2
Registrert: 23.12.2022 13:21

Re: Skatterapportering

Legg inn av Arnt-Otto Lie »

Hei
Hva er status på muligheten for å benytte Base21 for skatterapportering av regnskap 2023 iht krav fra Skatteetaten?
Svar