Fakturanr, bilagsnr og kontotyper (v1.4.6)

Diskusjoner rundt videre utvikling av BAS21
Svar
snolsen
Innlegg: 7
Registrert: 16.11.2020 22:48

Fakturanr, bilagsnr og kontotyper (v1.4.6)

Legg inn av snolsen »

Hei! Tusen takk for et flott verktøy, bruker det kun til bokføring akkurat nå men det fungerer veldig bra så langt.

Har funnet noen småbugs/ønsker som jeg tenkte å rapportere, håper de ikke har blitt rapportert før:
  1. Kontotype: Når jeg åpner kontoplanen, ligger alle kontiene med "Kunderesktontro" (<-- liten skrivefeil i programmet her, forresten) som type. Tilsvarende (eller som følge av dette) vises alle mine transaksjoner dobbelt når jeg åpner "Hovedbok": en lang liste under "1500 Kundefordringer" og så igjen på korrekt plass under sine respektive kontonr. Muligens relatert: Når jeg legger inn en ny konto, får jeg feilmeldingen: "Kunne ikke automatisk bestemme kontotype for konto. Du kan sette en type manuelt.". Til tross for dette, så ser resultatrapporten osv grei ut, eiendeler, inntekter og utgifter havner tydeligvis på riktig sted allikevel
    kontoplan.png
    kontoplan.png (42.43 kiB) Vist 2360 ganger
  2. Bilagsnr: Skulle gjerne hatt mulighet til å overstyre bilagsnr, f.eks. ved bruk av kontoutskrift som underlag for flere posteringer.
  3. Fakturanr: Jeg har sendt en del regninger med sendregning.no, og ønsker å fortsette å gjøre det siden noen kunder ønsker EHF-faktura. Har bokført disse "manuelt" med bilagstype "Utgående faktura". Dessverre teller ikke disse bilagene med i faktura-nummerserien, så når jeg da ønsker å generere en faktura fra BAS21, så henger nummerserien etter, selv om jeg startet fakturanummerering likt som sendregning.no. Er det noen mulig løsning på dette? Er det greit å ha to uavhengige fakturanummerserier, hvis begge er uavbrutte og ikke overlapper?
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Fakturanr, bilagsnr og kontotyper (v1.4.6)

Legg inn av chreide »

1) Her er det åpenbart noe galt. Alle konti blir feilaktig tolket som kundekonti, og det har jeg aldri sett før. Hvordan er oppsettet ditt med tanke på nummerserie for kunder? (Innstillinger->Regnskap->Kunder/Leverandører)

2) Hva legger du i å overstyre? Du kan bestemmer nummerserier i oppsettet (litt sent når man allerede er i gang kanskje), men du kan ikke redigere bilagsnummer i ettertid. Det er et krav om at slike nummerserier ikke skal ha hull og duplikater.

3) Litt samme som spm 2. Hvis du sender faktura via et annet system, er det der nummereringen er gjeldende. Da spiller det liten rolle hvilke nummer du har i BAS21.
snolsen
Innlegg: 7
Registrert: 16.11.2020 22:48

Re: Fakturanr, bilagsnr og kontotyper (v1.4.6)

Legg inn av snolsen »

Takk for svar.

1) Jeg satte opp kundenr f.o.m 1 t.o.m 100000. Kanskje det er problemet? Disse burde jo uansett ikke forveksles med regnskapskonti?
2) Det jeg mener er at jeg vil ha mulgheten til å "Registrer bilag" flere ganger mot samme bilagsnr, slik at f.eks. en kontoutskrift kan være underlag for flere linjer i bilagsjournalen. Så vidt jeg vet (har lest meg til) er kravene til dokumentasjon og nummerering bare at det skal ordnes på en måte som gjør det lett å kontrollere at dokumentasjonen er fullstendig. Tror ikke du trenger å "ta ansvar" fra programmets side ved å låse nummereringen (selv om det er slik for utgående fakturaer). Jeg kan vel alltids ta ut betalingsbekreftelser på hver enkelt betaling fra nettbanken, men ønsket å slippe det.
3) Greit nok, jeg tenkte egentlig på hva situasjonen blir hvis jeg sender både fra BAS21 og et annet system om hverandre. Jeg får bare passe på at det ikke blir noen dupliserte nummer.
Svar