inkassovarsel

Diskusjoner rundt videre utvikling av BAS21
Svar
hhelle
Innlegg: 13
Registrert: 24.07.2018 09:54

inkassovarsel

Legg inn av hhelle »

Hei.

Eg har nå ein kunde som det har gått litt langt med med flere påminnelser og betalingsopfordringer.
Desverre så savner eg derfor nå ein god funksjon for inkassovarsel på fakturaer. Er dette ein moglighet å få på plass?

Gjerne da også med ein funkjson for forsinkelsesgebyr, slik at det blir ihht lovverket.
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: inkassovarsel

Legg inn av chreide »

Du er ikke alene i å savne dette, og det står på lista over ting som skal på plass. Jeg skal se på det etter ferien.
hhelle
Innlegg: 13
Registrert: 24.07.2018 09:54

Re: inkassovarsel

Legg inn av hhelle »

Kjempe 🙂

I denne omgang vart det bare sendt med eit vanlig brev der eg oppfordrer til betaling, og varsler om at om ikkje vil det påføres renter, og gebyrer dersom eg må sende saken vidare med utskift av betalingsoppfordring vedlagt.

Ønsker deg ein velfortjent ferie 🙂
hhelle
Innlegg: 13
Registrert: 24.07.2018 09:54

Re: inkassovarsel

Legg inn av hhelle »

frem til funksjon kommer på plass, kan det da ve ein løysing å kreditere ubetalt faktura, og lage en ny, som spesifiserer mot orginalkravet legge på varelinje for gebyr, samnt varelinje for renter?
Brukeravatar
bjornno
Innlegg: 9
Registrert: 07.05.2018 19:19

Re: inkassovarsel

Legg inn av bjornno »

Jeg tror det beste du kan gjøre er å lage en ny faktura som bare inneholder gebyr og renter hvor du spesifiserer hvilken faktura det gjelder. Poenget er at den fakturaen du har sendt er en juridisk fordring du har og som har en forfallsdato. Sender du en kreditnota opphever du dette kravet og får et nytt krav med ny forfallsdato. Om så kunden har innsigelser mor den nye fakturaen, f.eks. rentesatsen, vil dette påvirke hele kravet ditt. Bruker du to fakturaer vil det opprinnelige kravet forsette å løpe og renter påløper. En annen ting er at kunden vil forstå at det påløper renter sålenge han ikke betaler.
Lykke til :)
BAS21 Evangelist
hhelle
Innlegg: 13
Registrert: 24.07.2018 09:54

Re: inkassovarsel

Legg inn av hhelle »

bjornno skrev: 11.08.2018 08:42 Jeg tror det beste du kan gjøre er å lage en ny faktura som bare inneholder gebyr og renter hvor du spesifiserer hvilken faktura det gjelder. Poenget er at den fakturaen du har sendt er en juridisk fordring du har og som har en forfallsdato. Sender du en kreditnota opphever du dette kravet og får et nytt krav med ny forfallsdato. Om så kunden har innsigelser mor den nye fakturaen, f.eks. rentesatsen, vil dette påvirke hele kravet ditt. Bruker du to fakturaer vil det opprinnelige kravet forsette å løpe og renter påløper. En annen ting er at kunden vil forstå at det påløper renter sålenge han ikke betaler.
Lykke til :)
Ahh. det virker bedre ja. Takk for godt tips :)
Brukeravatar
kskjon
Innlegg: 7
Registrert: 06.11.2019 11:53

Re: inkassovarsel

Legg inn av kskjon »

Hei

Har dere sett noe mer på det å kunne legge tekst på en purring/kunne lage inkassovarsel?
Svar