Skatterapportering

Diskusjoner rundt videre utvikling av BAS21
Svar
Eskil

Skatterapportering

Legg inn av Eskil » 24.02.2021 12:11

Skatteetaten krever at alle aksjeselskap skal levere skattemelding fra regnskapssystem med virkning fra neste år. Vil dette være mulig å gjøre fra (gratisversjonen av) Bas21?

Brukeravatar
tor2502

Re: Skatterapportering

Legg inn av tor2502 » 24.02.2021 17:19

Pr idag er dette ikke mulig så vidt jeg vet, alternativt er er årsoppgjørsprogram (Total Årsoppgjør/Finale etc etc.)
jobber hjemmefra , all bilagshåndtering skjer elektronisk på dropbox.

Eskil

Legg inn av Eskil » 26.02.2021 10:33

Ja Finale, Total eller lignende. Antakelig er det bedre å betale for et regnskapsprogram - noe som er sinnsykt irriterende. Skatteetaten påfører 30.000 næringsdrivende kostnader for "privilegiet" det er å betale skatt. Dette er en reell trussel mot gratis programmer, slik som Bas21

Brukeravatar
chreide
Site Admin
Sted: Trondheim

Legg inn av chreide » 26.02.2021 12:29

Til info så jobbes det for tiden med BAS21 2.0. Den blir mer modulbasert der man kan aktivere ekstra funksjonalitet i moduler som er tenkt å ha en pris.
Altinn-integrasjon for bl.a. mva-melding og denne nye skattemeldingen er tenkt som en del av dette, og arbeidet er forsåvidt allerede i gang.

Jeg tror jeg med 99% sikkerhet kan si at man vil være i stand til å sende inn denne skattemeldingen neste år, gitt at man da har en lisens på BAS21 som åpner for dette. Pris på dette er ikke klarlagt, men jeg vil tro at akkurat denne funksjonaliteten vil ligge i en pakke med funksjoner som vil koste noen hundrelapper i året. Med andre ord i den temmelig billige enden av skalaen for denne type systemer.

IngvarT

Legg inn av IngvarT » 01.03.2021 08:04

Hei.
Jeg vet ikke hvilken pris-modell du tenker med dette programmet, men håper lisensen, programmet og disse modulene kan kjøpes til en fornuftig engangs-pris. At det koster er forståelig, men jeg liker ikke disse løpende lisensavtalene de fleste har. Jeg betaler gjerne, 1 gang.

Gathor

Legg inn av Gathor » 13.03.2021 18:35

IngvarT skrev:
01.03.2021 08:04
Hei.
Jeg vet ikke hvilken pris-modell du tenker med dette programmet, men håper lisensen, programmet og disse modulene kan kjøpes til en fornuftig engangs-pris. At det koster er forståelig, men jeg liker ikke disse løpende lisensavtalene de fleste har. Jeg betaler gjerne, 1 gang.
Hei, problemet med å ha dette som et engangskjøp er at myndighetene stort sett hvert år endrer på formater. Så da må vi kjøpe oppdateringer, som etter min erfaring ikke blir billigere. I tillegg til at en ikke har noe garanti for at det vil bli laget en oppdatering.

Gennom å betale et årlig abonnement, så gir det oss som brukere av BAS21 en trygghet på at vi vil ha en løsning som virker. Da å betale et abonnement er like mye en forpliktelse for den/de som lager programmet som en sikkerhet for oss.

Alle løsningene jeg har funnet koster godt over 1500,- kr per selskap. Så hvis vi her kan få en løsning til noen hundre lapper i året så vil jeg si det er veldig billig i forhold til alternativene.

Må også si at jeg synes det er fantastisk at noen er villige til å bruke tiden sin på å gi oss et gratis regnskapsprogram. Så stor takk for det.

Eskil

Legg inn av Eskil » 27.04.2021 10:26

IngvarT skrev:
01.03.2021 08:04
Hei.
Problemet er at Skatteetaten stadig endrer skjemaene, og da må også programmene endres tilsvarende. Hvis Bas21 kan tilby dette for noen hundrelapper i året så synes jeg det er meget bra (selv om jeg fortsatt mener at dette er helt på trynet fra Skatteetatens side)

Brukeravatar
chreide
Site Admin
Sted: Trondheim

Legg inn av chreide » 27.04.2021 11:06

Vi ser for oss at det blir en årlig pris ja. Som flere er inne på her kommer det stadig endringer og nye pålegg fra myndighetene rundt rapportering. Dette gjelder nevnte skatterapportering, men også f.eks. mva. Vi må også tilpasse oss endringer og oppgraderinger på selve grensesnittet mot AltInn. Vi må bare anta at en slik kobling må vedlikeholdes og oppdateres på årlig basis.

Når det er sagt vil ikke skatterapportering være det eneste man får for prisen. Den betalbare utgaven vil ha en god del mer funksjonalitet.

Svar