Desimal problem ved oppdatering

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
starpro
Innlegg: 9
Registrert: 27.08.2019 15:20

Desimal problem ved oppdatering

Legg inn av starpro »

Hei
Jeg nettopp oppdatert programmet til 1.5.6. Fikk en feil melding når jeg åpnet programmet på nytt (husker ikke hele feil melding men den hadde med antall signifikant desimaler).
Når jeg fullført innlogging, ble det fleste rapportene (resultatrapport, bilagsjournal mm) vist med alle poster «dividert med 100».
Ha slettet firma databasen og importert backup-fil. Nå vises rapportene med «riktig krone og øre verdier. Problem når er at jeg ikke klarer å registrere nye bilager (IF) riktig, MVA blir ikke utregnet.
I Regnskap innstillinger / fane MVA, er alle satser er feil etter oppdatering
Kode 1 har sats 0.25%
Kode 2 har sats 0.15% osv, alle verdier vises med «punktum» og ikke «komma»
Følgende feil melding vises når jeg åpne Bilag/Mva-melding
«Det er avvik mellom tidligere opprettet MVA-melding og tall i regnskapet».

Håper på en snarlig tilbakemelding/løsning før neste Mva innrapporteringsfristen.
Hilsen John
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Desimal problem ved oppdatering

Legg inn av chreide »

Synd at du ikke husker den eksakte ordlyden i feilmeldigen.

Forutsatt at du kjører BAS21 med standard database vil jeg tro dette en "quick" fix:
1) Ta en b21-backup hvis du ikke har en fersk backup fra før. Gjør dette for alle firma du har regnskap for hvis du har flere (https://hjelp.bas21.no/eksport.html#b21-eksport)
2) Avslutt BAS21 og fjern filen "bas21.db" (kanskje best å flytte den til et annet sted eller gi den et annet navn) (Se https://hjelp.bas21.no/backup.html#backup-local for hvordan du finner den)
3) Start BAS21 på nytt
4) Importer backup nevnt i pkt 1
starpro
Innlegg: 9
Registrert: 27.08.2019 15:20

Re: Desimal problem ved oppdatering

Legg inn av starpro »

Takk for raskt svar.
Din løsning ser ut til å ha fungert. Mva satser er rettet og rapportene fungere.
Hisen John :D :D :D
Svar