Hvor kommer postene fra i MVA-billaget?

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
reelreplicas
Innlegg: 14
Registrert: 24.05.2018 19:11

Hvor kommer postene fra i MVA-billaget?

Legg inn av reelreplicas »

Hei,
jeg sliter fortsatt med å får MVA-bilaget til å stemme.

Finnes det en oversikt noe sted over hvor postene i MVA bilaget kommer fra? F.eks. hvilken konto/Moms kode kommer post 14 fra?

For når jeg ser i MVA bilaget så står det på "Post 14 Fradragsberettiget innenlands inngående avgift 25 %" 2292,-
Men når jeg ser i kontorapporten for 2710 "inngående merveriavgift høy sats" så står det kun 1536,10 kr for samme periode. Så jeg leter febrilsk etter 755,90kr. Jeg aner ikke hvor de kommer fra.

I tillegg så er det i "Post 3 Innenlands omsetning og uttak, og beregnet avgift 25 %" 11.176,- Men i Driftsresultatet for samme periode er det kun 10.149,- (og når jeg regner gjennom alt av salg jeg har hatt basert på bilagene jeg har så er det 10.149,-)

Føler jeg holder på å bli litt sprø, for jeg leter og leter, men jeg finner ikke de manglende veridene. Hjeeeelllp :D

-Kristina
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Hvor kommer postene fra i MVA-billaget?

Legg inn av chreide »

Post 14 stammer fra bilagslinjer postert med mva-kode 1. Og det er bilagets periode som er avgjørende for hvilken mva-termin den dukker opp i. For post 3 gjelder det samme med mva-kode 3. Dersom du har gjort direkteposteringer mot mva-kontoene uten mva-kode er det ikke sikkert summen i mva-meldingen passer med saldo på konto.

Dersom du mistenker noe feil, kan du prøve å kjøre funksjonen "Rekonstruer periodesummer" som du finner oppe i menyen "Verktøy -> Vedlikehold". Hvis du har samme problem etterpå kan du sende meg en eksport av regnskapet ditt (File -> Eksporter selskap), så skal jeg fortelle deg hvordan det henger sammen. Send isåfall som vedlegg til support@bas21.no. Selvfølgelig full diskresjon rundt det du sender. Blir kun brukt til feilsøking/hjelp og deretter slettet.
Svar