Starte ny BAS21 i mai 2018

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
reelreplicas
Innlegg: 14
Registrert: 24.05.2018 19:11

Starte ny BAS21 i mai 2018

Legg inn av reelreplicas »

Hei,
Jeg har et kjempeproblem. Jeg fikk ny PC og i overgangen ble backupen fra gamel BAS21 borte. Det jeg har er Årsrapport for 2017(i papir) og alle billagene ført i år (i papirutgave). Det jeg mangler er Utskrift av kunde-kontoen, så jeg er ikke 100% sikker på hva som stod igjen der per person (jeg har puslet noe sammen). ...Og så skal jeg gå over til nye BAS21.

Hvordan starter jeg opp rent praktisk (forklar gjerne med t-skjeer).

Er meningen at jeg kun fører konto 1xxx og 2xxx (fra årsrapporten i 2017) inn i Åpningsbalanse, og deretter må føre billagene jeg allerede har på nytt? Og hvordan fører jeg inn konto 1500-kundefordringer? Når jeg prøver å legge dette inn i åpningsbalansen så kommer det opp et rødt utropstegn som jeg ikke vet hva betyr.
Må jeg opprette kunder og legge inn beløpene der? For i såfall, hva blir motkontoen når innbetalinger har foregått i fjor?

Tusen takk for en flott program. Det ser superfint ut. Og takk for hjelp fra dere supre mennesker der ute :)

-Kristina
Inge
Innlegg: 5
Registrert: 08.05.2018 01:18

Re: Starte ny BAS21 i mai 2018

Legg inn av Inge »

Ja rett som du tenker, du må legge inn eigendelene og gjeld/egenkapital
Ang kundefordringar og leverandør gjeld kan du opprette f.eks 1509 ikke reskontroførte kundefordringar og 2409 ikke reskontroførte leverandørgjeld.
Så fører du inn og utbetaling av kundefaktura og ing.faktura fra i fjor mot desse konto istedenfor kunde/leverandør.
reelreplicas
Innlegg: 14
Registrert: 24.05.2018 19:11

Re: Starte ny BAS21 i mai 2018

Legg inn av reelreplicas »

Takk for svar :)

Jeg ser at i BAS21 er det kun 9 linjer tilgjengelige i åpningsbalansen. Betyr dette at jeg kun legger inn summen fra de ulike kontoene fra forrige årsrapport og fordeler utover senere?
For eksempel:
Det står 60.000 på sum [10] immaterielle eiendeler. Hvorav 400,- av de er frimerker og rest er cash på konto.

Da fører jeg en linje med 60.000 på konto 1920 og senere et billag med 400,- til frimerker?

Takk for tolmodigheten :)

-Kristina
reelreplicas
Innlegg: 14
Registrert: 24.05.2018 19:11

Re: Starte ny BAS21 i mai 2018

Legg inn av reelreplicas »

Et litt teit spørmål.

Dersom jeg velger å starte åpningsbalanse per 01.05.18 (ut ifra årsregnskap og billag jeg har regnet på) så vil ikke regnskapet gå i null men i minus. Jeg har hatt flere utgifter enn inntekter hittil i år.

Er det greit å starte med en åpningsbalanse i minus?

Hvis ja, så er det adskillig mindre arbeid for meg enn å måtte føre hele året på nytt igjen.

-Kristina
Inge
Innlegg: 5
Registrert: 08.05.2018 01:18

Re: Starte ny BAS21 i mai 2018

Legg inn av Inge »

Du kan vel føre meir enn 9 linjer i åpningsbalansen .Kvar er det begrensing på 9 linjer ?
Eg ville ført kun peng på bank som 1920 pga saldo vs bank, og frimerke som kontanter.
Balansen skal alltid gå i null, uansett tid på året.
Resultatet kan vere minus.
reelreplicas
Innlegg: 14
Registrert: 24.05.2018 19:11

Re: Starte ny BAS21 i mai 2018

Legg inn av reelreplicas »

Hei igjen,
jeg beklager, men du har rett. Det går an å sette inn flere enn 9 linjer. Det var bare min begrensede syn på PC som gjorde det litt vanskelig å kunne legge til flere linjeg. Har fikset det nå :)

Det med bilagsføringen blir vanskelig, men jeg får bare finne ut av det.

Takk for hjelpen.

-Kristina
Svar