Føring av IF for utlegg MVA

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
Thomas
Innlegg: 13
Registrert: 27.05.2018 22:17

Føring av IF for utlegg MVA

Legg inn av Thomas »

Jeg har en inngående faktura som er et utlegg for MVA ved innførsel, og lurer på hvordan jeg korrekt skal føre denne (fikk denne i overgangstiden mellom å ikke være MVA-registrert til å bli det). Jeg har nå direkteført MVA-beløpet på 2710 (debet) og avgiften på en annen konto (mva-fritt, kode 0) på den inngående fakturaen.

Jeg forventet dermed at summen fra 2710 skulle summeres inn i MVA-meldingen Post 14 sammen med de automatisk førte summene til 2710 fra andre inngående fakturaer.

Dersom jeg oppretter bilag for perioden, summeres 2710 riktig og oppgjørskontoen (2740) blir oppdatert med den summen jeg hadde forventet i Post 19 i mva-meldingen. Er det en annen måte jeg burde ført den IF på? Har jeg forstått det riktig at dette kun er en visuell feil i mva-meldingen, mens tallene i regnskapet (mva-bilaget) er riktig?
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Føring av IF for utlegg MVA

Legg inn av chreide »

Jeg tror slik direkteføring av mva skal gjøres med kode 14.
Før mva-beløpet direkte (debet) mot konto 2710 med kode 14, og kredit en eller annen kostnadskonto som passer deg med kode 0.
Da kommer mva-beløpet inn i post 17 der det hører hjemme.

Og du har rett i at bokføringen blir riktig, men MVA-meldingen "mister" slike direkteførte mva-beløp uten kode. Vi skal se på om vi skal forbedre dette enda mer, slik at "overskytende" summer på mva-kontoene legges på i den posten den muligens hører hjemme i. Det er jo litt problematisk med den nye MVA-meldinga å gjette hvilken post ting hører hjemme i uten at ganske spesifikke MVA-koder er lagt på.
Thomas
Innlegg: 13
Registrert: 27.05.2018 22:17

Re: Føring av IF for utlegg MVA

Legg inn av Thomas »

Takk for svar, det fungerer :)
Svar