Registrere Vippsinnbetaling på flere fakturaer

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
yngve.skog@gmail.com
Innlegg: 51
Registrert: 07.05.2018 16:28

Registrere Vippsinnbetaling på flere fakturaer

Legg inn av yngve.skog@gmail.com »

Vipps slår sammen beløp gjort på samme dag. Jeg har tre fakturaer på 500, 750 og 1000 kr og en innbetaling fra Vipps på 2250 kr. Hvordan får jeg registrert dette samlede beløpet mot alle tre fakturaene?
yngve.skog@gmail.com
Innlegg: 51
Registrert: 07.05.2018 16:28

Re: Registrere Vippsinnbetaling på flere fakturaer

Legg inn av yngve.skog@gmail.com »

Fant ut av det. Bilag - registrer bilag. Før totalbeløpet på debet 1920. Så blir det kredit de ulike kundene. Så må man lage et ekstra bilag for vippsgebyrene (debet Gebyr og kredit kunde). Deretter Regnskap - Saldoliste/kryssing og huk av for de beløpene som skal krysses mot fakturaene.
Begynner å bli litt morsomt nå!
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 42
Registrert: 04.11.2019 17:23

Re: Registrere Vippsinnbetaling på flere fakturaer

Legg inn av tor2502 »

@Yngve

Da gjør du det litt for komplisert når du blander inn gebyr på kunde-reskontro, det vil gjøre avstemming av kundereskontro litt uoversiktlig.
Jeg gjør det slik:

Eksempel:
D Bank
K kunde 1
K Kunde 2
K kunde 3
D 7770 (gebyr)
___________________
Tor2502
Mac OSX ver. 12.6.1 Monterey
"Regnskap/lønn/årsoppgjør i 30år, derav eget byrå i 11år"
jobber hjemmefra , all bilagshåndtering skjer elektronisk på dropbox.
andrewlo
Innlegg: 16
Registrert: 19.04.2021 12:21

Re: Registrere Vippsinnbetaling på flere fakturaer

Legg inn av andrewlo »

@tor2502

Fungerer forslaget ditt i dagens versjon av BAS21? Jeg fører bilag nøyaktig slik du foreslår, men i fakturajournal står faktura fortsatt som ubetalt. Jeg startet å registrere innbetalingen ved å høyre-klikke på "Registrere betaling" fra fakturajournal. Jeg får ikke krysset postene heller da det kun er fakturaen som er åpen i saldoliste/kryssing. Går jeg inn i bilagsjournalen så kan jeg se at de er krysset korrekt til bilag for betaling av faktura, så alt ser OK ut.

Jeg kan bruke Vedlikehold > Rydd i Åpne Poster. Da endres det i Fakturajournal automatisk fra "ubetalt" til "betalt" og beløpene endrer seg. Dette er korrekt, men jeg vet ikke hva "rydd i åpne poster" gjør. Videre, kan jeg ikke bruke denne for å rette opp, da det er en bug som beskrevet et annet sted som gjør at en annen delbetalt faktura får doblet sine tall (feil).

Føring av kontantsalg med Vipps er ikke lett...
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 42
Registrert: 04.11.2019 17:23

Re: Registrere Vippsinnbetaling på flere fakturaer

Legg inn av tor2502 »

Ja mitt forslag fungerer i dagend BAS 21.
Det som er viktig i regnskap er at bank blir riktig og at kundereskontroene blir riktig , blir de det så blir det korrekt.
___________________
Tor2502
Mac OSX ver. 12.6.1 Monterey
"Regnskap/lønn/årsoppgjør i 30år, derav eget byrå i 11år"
jobber hjemmefra , all bilagshåndtering skjer elektronisk på dropbox.
andrewlo
Innlegg: 16
Registrert: 19.04.2021 12:21

Re: Registrere Vippsinnbetaling på flere fakturaer

Legg inn av andrewlo »

OK, takk! Det er betryggende. Da skal jeg forsøke å finne ut av hva jeg gjør feil. Det hjelper mye å vite at det skal egt fungere!!
andrewlo
Innlegg: 16
Registrert: 19.04.2021 12:21

Re: Registrere Vippsinnbetaling på flere fakturaer

Legg inn av andrewlo »

Med tryggheten om at selve føringen var riktig, har jeg nå løst problemet som jeg har støtt på som beskrevet over. Jeg har valgt å ikke bruke " registrer betaling" inne på fakturajournal, da dette ser ut til å være kilden til problemene jeg har opplevd.

Jeg har nå laget posteringer akkurat som beskrevet, og deretter valgt REGNSKAP > Saldoliste/kryssing. Jeg har huket av for faktura og betalingsbilag-registreringene. Når jeg nå sjekker fakturajournal, er alt helt korrekt. Da er saken løst for meg, men det er som tidligere nevnt, noe rart som skjer hvis man går inn via fakturajournal.

Takk igjen.

PS Gleder meg til omsetningen min nærmer seg 50.000 for da har jeg råd og vil utvilsomt trenge en regnskapsfører som kan overta!
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 42
Registrert: 04.11.2019 17:23

Re: Registrere Vippsinnbetaling på flere fakturaer

Legg inn av tor2502 »

BINGO, da har du skjønt det :)

Lykke til videre.
___________________
Tor2502
Mac OSX ver. 12.6.1 Monterey
"Regnskap/lønn/årsoppgjør i 30år, derav eget byrå i 11år"
jobber hjemmefra , all bilagshåndtering skjer elektronisk på dropbox.
andrewlo
Innlegg: 16
Registrert: 19.04.2021 12:21

Re: Registrere Vippsinnbetaling på flere fakturaer

Legg inn av andrewlo »

Takk igjen for fin hjelp.
andrewlo
Innlegg: 16
Registrert: 19.04.2021 12:21

Re: Registrere Vippsinnbetaling på flere fakturaer

Legg inn av andrewlo »

Legger til litt ekstra info om feil jeg har gjort, slik at andre slipper å repetere dem! Dette vil kunne være nyttig for folk som er helt ferske til regnskap og til Bas21.

Når man krysser poster, må man bare krysse én innbetaling og én faktura per gang. Ikke velg poster for flere kunder samtidig. Det fungerte dårlig for meg.

Nå som jeg har fått hjelp til å finne ut av problemene jeg hadde med Fakturajournal (takk til support), registrerer jeg nå betalinger fra Zettle eller Vipps som følgende: Fakturajournal > høyre-klikk på en nedbetalt faktura > Registrer betaling. Jeg fyller ut med alle detaljene og lagrer. Deretter meny Saldoliste/kryssing og krysser av for en kunde og en tilhørende betaling av gangen, til alle er registrert. Da vises alt riktig i Fakturajournal.

For oss som er helt nye, kan D og K være litt forvirrende, så her er et konkret eksempel (vennligst korrigere om jeg skriver noe feil).

Debet føres som (+) | Kredit føres som (-).

Jeg vil gjerne skille bankgebyrer fra Vipps/Zettle gebyrer. Jeg gikk til Innstillinger > Kontoplan og lagde en ny konto 7777 Vipps og Zettle. Ellers kunne jeg brukt 7770.

Faktura ble utstedt for Kr 70.
Kunde betalte med Vipps: Kr 75 inkl Kr 5 i tips.

Betaling mottatt fra Vipps dagen etter.

Registrere betaling mottatt fra Vipps. Gå til Fakturajournal. Høyreklikke på den ubetalte fakturaen for KUNDENS NAVN og velg Registrer betaling.
Overskriften vil være ferdig utfylt. Legg også merke til at "relasjoner" er ferdig fylt ut øverst til høyre, siden du gikk inn via fakturajournal. Dette er koblingen til fakturaen, så du slipper å tenke på det.

Fyll ut f.eks.:
[1920 Bank] 73,69 Penger faktisk mottatt fra Vipps til din bankkonto.
[1000003 KUNDENS NAVN] -70,00 Husk pengene går til "kunden" og ikke til faktura som sådan. Det skal være minus her selv om du har mottatt penger.
[7777 Gebyr - Vipps og Zettle] 1,31 Fyll ut verdien av gebyr betalt. Dette står på spesifikasjonen mottatt fra Vipps. Tallet skal være i pluss her.
[3900 Annen driftsrelatert driftsinntekt] -5,00 Tips. Merk minus-tegn selv om pengene er mottatt fra kunden.

Sjekk at balansen går i null. Er det feil, sjekk bruk av +/- og deretter tallene.
Husk å laste opp bilag f.eks. PDF fra Vipps og annet som er relevant.

Som @tor2592 har illustrert tidligere, hvis du har mottatt en utbetaling fra Vipps som korresponderer med flere fakturaer, er det bare å legge til flere kundenummer i den samme listen over og føre hvert beløp nøyaktig. Skriv helt korrekt beløp i forhold til faktura -- merk jeg har ført tips på separat linje, for eksempel. Bruk deretter Saldo/kryssing som nevnt tidligere og sjekk at alt stemmer etterpå i Fakturajournal.
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 42
Registrert: 04.11.2019 17:23

Re: Registrere Vippsinnbetaling på flere fakturaer

Legg inn av tor2502 »

Fyll ut f.eks.:
[1920 Bank] 73,69 Penger faktisk mottatt fra Vipps til din bankkonto.
[1000003 KUNDENS NAVN] -70,00 Husk pengene går til "kunden" og ikke til faktura som sådan. Det skal være minus her selv om du har mottatt penger.
[7777 Gebyr - Vipps og Zettle] 1,31 Fyll ut verdien av gebyr betalt. Dette står på spesifikasjonen mottatt fra Vipps. Tallet skal være i pluss her.
[3900 Annen driftsrelatert driftsinntekt] -5,00 Tips. Merk minus-tegn selv om pengene er mottatt fra kunden.

Da synes jeg du gjør det vanskelig.
eksempel:
D 1920 kr: 5990,-
K kunde 1 kr: 2000,-
K kunde 2 kr: 2000,-
K kunde 3 kr: 2000,-
D 7770 kr 20,-

Differansen mellom det som kommer inn i banken og kunde 1 2 3 føres imot 7770 (gebyr)
Ikke bland inn 3900 Annen driftsrelatert driftsinntekt.
___________________
Tor2502
Mac OSX ver. 12.6.1 Monterey
"Regnskap/lønn/årsoppgjør i 30år, derav eget byrå i 11år"
jobber hjemmefra , all bilagshåndtering skjer elektronisk på dropbox.
andrewlo
Innlegg: 16
Registrert: 19.04.2021 12:21

Re: Registrere Vippsinnbetaling på flere fakturaer

Legg inn av andrewlo »

Takk for innspill. Jeg vil gjerne gjøre ting enkelt, men det blir vel ikke riktig å føre opp tips/drikkepenger sammen med gebyr? Vipps har beholdt pengene for gebyr mens jeg har mottatt tips/drikkepenger for leveransen fra bakeriet. Jeg har lest flere steder at 3900 kan brukes for tips men finner dessverre ikke disse kildene nå, annet enn https://kontohjelp.fiken.no/enk/medMoms/3900?sok=3900

Alle råd til mer fornuftig / korrekt føring mottas med takk.
Svar