Fakturadato og Forfallsdato

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
Pchr94
Innlegg: 1
Registrert: 20.02.2019 12:49

Fakturadato og Forfallsdato

Legg inn av Pchr94 »

Hei!

Faren min drifter en familiebedrift, og jeg har nylig lastet ned BAS21, da det gamle programmet han benyttet var rimelig utdatert.
Han forsøkte å sende en faktura, og hevdet at hverken fakturadato eller forfallsdato sto på fakturaen. Jeg sjekket opp i dette, og lagde en kjapp regning for å sjekke dette i forhåndsvisning - og som han sa manglet begge disse datoene.

Mangler vi noe her? Satte opp 10 dagers forfall.

I tillegg ser jeg at en annen på forumet hadde samme problem - men her ble det hevdet at datoene står på fakturaen når man faktisk fakturerer. Er dette tilfelle?
Og til sist - et litt dumt spørsmål, men hva skjer faktisk når man trykker på fakturer? Sendes den per mail til kunden, eller får vi mulighet til å lagre en PDF som vi kan sende per mail eller post?
(Dette er helt nytt for meg, og jeg prøver bare å hjelpe en godt voksen mann som preller av seg alt av teknologisk informasjon!)

På forhånd mange takk! :)

- Petter
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Fakturadato og Forfallsdato

Legg inn av chreide »

Forhåndsvisning har ikke disse datoene, men de er definitivt med på selve fakturaen.
Litt av grunnen er at faktisk faktura-dato brukes for å lage datoene, og de er ukjent for BAS21 på en forhåndsvisning.

Ved fakturering sendes ingen mail i dagens versjon. Først og fremst fører BAS21 regnskapet ifm faktureringen. Den lager også en PDF faktura som man står fritt til å ekspedere til kunde på ønsket måte.
shezad
Innlegg: 10
Registrert: 14.07.2018 09:15

Re: Fakturadato og Forfallsdato

Legg inn av shezad »

Hei, er det mulig å få mulighet for å legge inn fakturadato ? Når en skal fakturere for eksempel for tjenester utført i juli og lager salgsordre i for eksempel 1 august ønsker jeg at fakturadato er 31.07 for å slippe å periodisere inntekten, pga hvis fakturadato blir lik faktureringstidspunktet betyr det at salgsinntekten blir bokført i august istedenfor i juli.
Svar