Feilmelding ved fakturering

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
einar@raudeberg.no
Innlegg: 1
Registrert: 20.05.2018 19:46

Feilmelding ved fakturering

Legg inn av einar@raudeberg.no »

Hei
Har opprettet firma, lagt inn kunder, leverandører og varer i den nyeste versjonen. Det går fint å registrere ordre, men når jeg fakturerer få jeg følgende feilmelding: "Fakturering ble ikke utført. Posteringsdifferanse." Tenkte at dette hadde noe med at varesalget ikke ble postert på riktig konto, så jeg gikk inn i vareregisteret og satte kontoene direkte. MVA: 3 ugående høy sats til regnskapskonto 3000 og MVA: 31 utgående middels sats til regnskapskonto 3001. Måtte slette varelinjene i ordren og legge de inn på nytt og så virket det.... helt til jeg kom til ordre nr.1007. Har sjekket alle varer, og de er ført mot konto 3000 eller 3001. Har slettet både varelinjene og hele ordren og lagt inn på nytt. Hva kan dette skyldes?
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Feilmelding ved fakturering

Legg inn av chreide »

Tja.. godt spørsmål.. Feilmeldingen tyder på at posteringene som genereres fra ordren ikke balanserer, og det er en situasjon som "egentlig" ikke skal kunne oppstå.... Jeg er forsåvidt også interessert i hva som egentlig skjedde i første omgang da det ble feil. Jeg har veldig lyst til å finne ut av dette, men trenger egentlig å ta en titt på databasen din. Jeg sender deg en PM med litt info om hvordan vi kan finne ut av dette.
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: Feilmelding ved fakturering

Legg inn av chreide »

For the record så har vi funnet ut av dette. Det skyldtes en litt spesiell avrundingsproblematikk ifm rabattering på ordrelinjen.
Dette er allerede rettet og kommer ut i versjon 1.0.4 som er rett rundt svingen.
Svar