avslutte regnskapsår

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
stvedt
Innlegg: 2
Registrert: 15.01.2019 20:06

avslutte regnskapsår

Legg inn av stvedt »

Skal avslutte regnskapsår 2018 og da står jeg fast da jeg ikke vet hvordan jeg skal overføre balanse til neste år.

Får denne feilmeldingen:
Kunne ikke avslutte regnskapsåret.
Regnskapsåret har et udisponert resultat på 2325,20
Bilde

som det fremkommer på balanseraporten finner jeg disse beløpene på to poster
1270 og 1290

Hvordan overfører jeg dette til 2019 og hvilke kontoer skal brukes
Bilagstype er årsoppgjør?

Mvh

Stein
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: avslutte regnskapsår

Legg inn av chreide »

Det er en del spørsmål om avslutting av regnskapsår for tiden. Det dette dreier seg om er disponering av overskudd/underskudd.
Hvordan man ønsker å gjøre dette er det jo egentlig ingen fasit på - det kommer an på kontoplan, skattemessige avsetninger osv.
Som hovedregel bruker man å føre det som blir igjen av overskudd til annen egenkapital.

I ditt tilfelle skulle dette bli:

8960 Overføring annen egenkapital 2325,20
2050 Annen egenkapital -2325,20

Bruk gjerne bilagstype ÅO (Årsoppgjør) til dette bilaget.

Andre har også lurt på overføring av IB på balansekontoer til neste år eller nulling av resultatkontoer. Dette håndterer BAS21 selv uten manuelle grep.
jens31
Innlegg: 5
Registrert: 08.03.2019 22:50

Re: avslutte regnskapsår

Legg inn av jens31 »

Hvordan blir posteringen av gjeld? Hvilke kontoer bruker man for å få med gjelden fra ett regnskapsår til neste?

F.eks. gjeld til seg selv (eiere), som ligger på konto 2910.
Brukeravatar
chreide
Site Admin
Innlegg: 308
Registrert: 06.05.2018 16:10
Sted: Trondheim

Re: avslutte regnskapsår

Legg inn av chreide »

Alle balansekonti blir automatisk med neste år. Ingen grunn til å gjøre noe med det.
jens31
Innlegg: 5
Registrert: 08.03.2019 22:50

Re: avslutte regnskapsår

Legg inn av jens31 »

chreide skrev: 09.03.2019 13:57 Alle balansekonti blir automatisk med neste år. Ingen grunn til å gjøre noe med det.
Det blir ikke sånn hos meg. Gjeld blir liggende igjen som "udisponert resultat". Dette er gjeldsbilag som er lagd inn som ÅB, om det har noe å si.

Eneste måten jeg "får lov" til å avslutte et regnskapsår på er å gjøre samme postering som du foreslår over med overskudd. Men det blir ikke riktig.
Svar