Avslutt periode - spørsmål

Hjelp og support relatert til programmet BAS21.
Svar
taahalvo
Innlegg: 28
Registrert: 10.05.2018 14:50

Avslutt periode - spørsmål

Legg inn av taahalvo »

Jeg er jo litt kjent med funksjonen "avslutt periode" fra gml BAS21, men nå lurer jeg litt på funksjonaliteten bak "avslutt periode" i nye BAS21?

Når jeg bruker "avslutt periode" så merker jeg jo at jeg ikke lenger kan postere bilag i denne perioden. Bilagene kan heller ikke redigeres lenger.
Mitt inntrykk er også at MVA-bilagene kan produseres uavhengig av om periodene er avsluttet eller ikke. Skal det være slik? Ville kanskje trodd det var sikrere å avslutte periodene før MVA-bilaget genereres?

Men hvilke andre system-funksjoner gjør seg gjeldende ifm "avslutt periode"?


Må alle perioder i foregående år (f eks 2017) "avsluttes" før en kan starte nye posteringer for dette året (2018)?
Mvh Tor Aa. Halvorsen
Brukeravatar
bjornno
Innlegg: 9
Registrert: 07.05.2018 19:19

Re: Avslutt periode - spørsmål

Legg inn av bjornno »

Det er mange ting med et regnskap hvor man bør holde orden på periodetallene. Momsregnskapet f.eks. krever at du ikke posterer på en periode hvor du har sendt inn momsoppgaven, eller iallefall bør du ikke det. Det samme gjelder om du avgir regnskap til styret, banken eller generalforsamling. Da bør du på en eller annen måte "låse" regnskapet slik at du ikke risikerer å føre bilag som endrer et regnskap du har presentert. Er det et lite firma betyr det kanskje ikke så mye, men viktig allikevel. Vi har jo alle registrert et bilag med feil dato en eller flere ganger. Da er det viktig at systemet sier fra. Men, pereiodeavslutning er altså bare et flagg som er satt som sier at det ikke skal være mulig å føre på perioden. Du kan også gjenåpne siste periode som er avsluttet, og du gjenåpne perioder tilbake en for en, til januar :)
Men, du trenger ikke avslutte perioder i det hele tatt. Du kan gjerne si til systemet at du skal ha 12 mnd momsperiode, altså moms en gang i året.(Innstillinger--> MVA). Da kan du avslutte regnskapet pr. 31/12 og ferdig med det.
Det er fullt mulig å jobbe på to år samtidig. Det er jo ofte slik at de siste posteringene i regnskapet kommer etter at generalforsamlingen er gjennomført (årsdisposisjoner). Derfor er det fullt mulig å begynne å føre på 2019 lenge før 2018 er ferdig.
BAS21 Evangelist
taahalvo
Innlegg: 28
Registrert: 10.05.2018 14:50

Re: Avslutt periode - spørsmål

Legg inn av taahalvo »

Takk, dette var greit og oppklarende.

Og takk for en fantastisk forbedring av programmet! Nå er det nesten en fornøyelse å føre regnskap.
Mvh Tor Aa. Halvorsen
Svar